Fysikk: Mekanikk oppgaver, fra lett til fett.

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Her er et par mer eller mindre fysikk relaterte oppgaver. Begynner lett også tar vanskelighetsgraden seg opp. Litt usikker på om jeg burde splitte alle disse i en ny tråd.

Noe er egenprodusert, og noe er fra tidligere oppgaver. Hva oppgavene har til felles er at de er artige.

Oppgave 1

En ball blir sluppet fra høyden h rett ned.
Hver gang den spretter opp når den høyden 2/3. Av sin forrige høyde

a) Hvor langt spretter ballen?

b) Vi slipper nå ballen rett ned og den mister 10% av sin mekaniske energi. Hvor stor langt spretter nå ballen?

c) Hvor langt spretter ballen i b) dersom vi regner med varierende g?

Oppgave 2

Vi sparker en ball utfor en trapp, hvert steg er 25cm høy og bred.
Utgangsfarten er 10m/s.

a) Hvilket trappetrinn treffer ballen ?

b) Hvilke trappetrinn treffer ballen videre?

Ballen spretter 2/3 ganger så langt både i x, og y retning
for hver gang den treffer bakken

c) Hvilke trappetrinn lander ballen på?

Oppgave 3

En unge som vist på figur aker nedover en bratt bakke. Bakken er islagt, og smurt inn med mors hjemmelagde kebab fett. Vi kan regne bakken som tilnærmet friksjonsfri. Bakken har en radius R.
I bunnen av bakken begynner en loop med radius r.

a) Ved hvilken høyde må gutten begynne å ake, for akkuratt å komme rundt loopen?

Gutten aker med en is i hånden. Akkuratt ved toppunktet hiver gutten isen slik at den begynner å falle, loddrett nedover, med starthastighet null. (Dette vil teoretisk sett være mulig om gutten hiver isen baklengs, med motsatt rettet fart i toppunket1)

b) Hvilken høyde må nå gutten ake fra for å akkuratt nå igjen isen i bunnen av loopen? (For enkelhetsskyld regner vi både gutten og isen som punktpartikler. )

Bilde
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar