Trigonometri-nøtt

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Velkommen til 2016!

En fin trigonometri-nøtt:

Gitt at [tex]\int_{-\infty }^{\infty }\frac{sin\, x}{x}dx=\pi ,[/tex] vis da at for hvilket som helst positivt oddetall
[tex]k[/tex] er et rasjonal nummer [tex]r_k[/tex] slik at [tex]\int_{-\infty }^{\infty }\left ( \frac{sin\, x}{x} \right )^kdx=r_k\pi .[/tex]
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Kjemikern skrev:Velkommen til 2016!

En fin trigonometri-nøtt:

Gitt at [tex]\int_{-\infty }^{\infty }\frac{sin\, x}{x}dx=\pi ,[/tex] vis da at for hvilket som helst positivt oddetall
[tex]k[/tex] er et rasjonal nummer [tex]r_k[/tex] slik at [tex]\int_{-\infty }^{\infty }\left ( \frac{sin\, x}{x} \right )^kdx=r_k\pi .[/tex]

Hint 1:
Jeg har ikke løst oppgaven, men tenker at en mulighet er å bruke identiteten

$\sin^n\theta = \frac{2}{2^n} \sum_{k=0}^{\frac{n-1}{2}} (-1)^{(\frac{n-1}{2}-k)} \binom{n}{k} \sin{\big((n-2k)\theta\big)}$,

som gjelder for odde $n$.

Hint 2:
Deretter kan man bruke gjentatt delvis integrasjon for å uttrykke integralet som en rasjonal kombinasjon av $\int sinc(x)\,dx$.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

plutarco skrev:
Kjemikern skrev:Velkommen til 2016!

En fin trigonometri-nøtt:

Gitt at [tex]\int_{-\infty }^{\infty }\frac{sin\, x}{x}dx=\pi ,[/tex] vis da at for hvilket som helst positivt oddetall
[tex]k[/tex] er et rasjonal nummer [tex]r_k[/tex] slik at [tex]\int_{-\infty }^{\infty }\left ( \frac{sin\, x}{x} \right )^kdx=r_k\pi .[/tex]

Hint 1:
Jeg har ikke løst oppgaven, men tenker at en mulighet er å bruke identiteten

$\sin^n\theta = \frac{2}{2^n} \sum_{k=0}^{\frac{n-1}{2}} (-1)^{(\frac{n-1}{2}-k)} \binom{n}{k} \sin{\big((n-2k)\theta\big)}$,

som gjelder for odde $n$.

Hint 2:
Deretter kan man bruke gjentatt delvis integrasjon for å uttrykke integralet som en rasjonal kombinasjon av $\int sinc(x)\,dx$.

Interessant! Jeg gjorde den litt annerledes, men din løsning er fiffig!

(Ser at du rydder i "nøttehyllen", har noen fine nøtter jeg skal legge ut snart)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Kjemikern skrev:Interessant! Jeg gjorde den litt annerledes, men din løsning er fiffig!
(Ser at du rydder i "nøttehyllen", har noen fine nøtter jeg skal legge ut snart)
Hvordan gjorde du den?

Artig om du legger ut flere nøtter! Gjerne på ulike vanskelighetsgrader, så flere kan løse dem! Har inntrykk av at mange av nøttene oppleves litt vel vanskelige for vgs-elever og andre.
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

plutarco skrev:
Kjemikern skrev:Interessant! Jeg gjorde den litt annerledes, men din løsning er fiffig!
(Ser at du rydder i "nøttehyllen", har noen fine nøtter jeg skal legge ut snart)
Hvordan gjorde du den?

Artig om du legger ut flere nøtter! Gjerne på ulike vanskelighetsgrader, så flere kan løse dem! Har inntrykk av at mange av nøttene oppleves litt vel vanskelige for vgs-elever og andre.
Jeg kan si meg enig i at mange av nøttene oppleves litt vel vanskelige ja.
Det hadde vært utrolig gøy med noen nøtter som var litt mer vgs-orientert.
Uansett så syntes jeg at det har vært en veldig fin aktivitet på "nøtte"-forumet i det siste.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

plutarco skrev:
Hvordan gjorde du den?

Artig om du legger ut flere nøtter! Gjerne på ulike vanskelighetsgrader, så flere kan løse dem! Har inntrykk av at mange av nøttene oppleves litt vel vanskelige for vgs-elever og andre.
La $Df$ betegne $df/dx$. Vi partialintegrer $n-1$ for å få:


(1) $\int_{-\infty }^{\infty } (\frac{ \sin x}{x})^n dx = \frac{1}{(n-1)!}\int_{-\infty }^{\infty } (\frac{ D^{n-1} \sin x}{x}) dx$

Integralet på venstre side er absolutt konvergent for $n\geq 2$, og integranden strekker seg kontinuerlig ved $x=0$. Integranden på høyre side har de samme egenskapene, i tillegg til den konvergerer av et integral under.

Det er enkelt å vise ved induksjon at $\sin ^n x$ er et lineær kombinasjon av $\sin (kx), k= 1,2,3.....n$ med rasjonale koeffisienter. Vi må huske at $n$ skulle være et oddetall, så det holder å bevise vårt utsagn for

(2) $\int_{-\infty }^{\infty } \frac{ D^{n-1} \sin (kx)}{x} dx$

Siden $n-1$ er jevn, holder det med å kun studere:

(3) $\int_{-\infty }^{\infty } \frac{ \sin (kx)}{x} dx=\int_{-\infty }^{\infty } \frac {\sin x}{x} dx=\pi. $

Både, (1), (2) , og (3) beviser vårt utsagn.
Svar