Baltic Way 2016 - kombinatorikk

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

La $n$ tall, alle lik $1$, være skrevet på en tavle. Et trekk består i å erstatte to tall som står på tavlen med to kopier av deres sum. Etter $h$ trekk viser det seg at de $n$ tallene på tavlen alle er lik $m$. Vis at $h\leqslant \frac12n \log_2m$.
Sist redigert av stensrud den 07/11-2016 17:17, redigert 1 gang totalt.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Skal vel være $h\leq \frac12 n\log_2 m$ ?
stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

Hadde det ikke vært kult om $n$ var irrelevant da? :lol: Takk for at du påpekte det, har retta det opp.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

stensrud skrev:Hadde det ikke vært kult om $n$ var irrelevant da? :lol: Takk for at du påpekte det, har retta det opp.
Var inne å sjekka resultatene deres. Svært bra på kombinatorikken(!) og bra på geometri, men hva skjedde på algebradelen? Bare ikke prioritert, eller?
stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

plutarco skrev: Var inne å sjekka resultatene deres. Svært bra på kombinatorikken(!) og bra på geometri, men hva skjedde på algebradelen? Bare ikke prioritert, eller?
Husker ikke helt hva som ble gjort under prøven, men planen var å ta starte med favorittområdene våre og deretter hoppe litt rundt, som ga mening siden kompetansen var godt fordelt. Selv startet jeg med geometri og kom godt i gang, men fant ut at jeg hadde en fakesolve jeg ikke klarte å rette opp igjen. Kombinatorikkgutta var på hugget og vi løste mye der selv om det ble kastet bort litt mye tid på oppgave 15. På flyet hjem gjorde jeg algebra- og tallteorioppgavene sammen med Pål (vår deputy), og vi lo/gråt over hvor mange poeng vi enkelt kunne fått om vi hadde skiftet fokuset over til andre oppgaver under prøven.

Oppgaven jeg la ut over var vi ganske heldige med: Jeg hadde gjort IMO Shortlist 2014 C2 før, så da tok det ikke mer enn ett minutt før løsningen til denne oppgaven var skrevet ned :)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Ok, så produktet av tallene øker med minst en faktor 4 for hvert trekk. Etter $h$ trekk er produktet minst $4^h$. Fra AM-GM er dermed summen av tallene større enn $n\sqrt[n]{4^h}$. Siden summen er $mn$, får vi ulikheten $m\geq \sqrt[n]{4^h}$, som er ekvivalent med $\log_2 m\geq \frac1n \log_2 4^h=\frac{2h}{n}$, så $h\leq \frac{n}{2}\log_2 m$.

Godt eksempel på en oppgave hvor riktig idé gjør problemet trivielt, men der det ikke nødvendigvis er så lett å komme på ideen:D Fin teknikk å gå mellom sum og produkt da! Den skal jeg merke meg til senere anledninger. Skal vel ikke se bort fra at denne ideen kan brukes også i andre kombinatorikkproblemer.
stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

Ok, så produktet av tallene øker med minst en faktor 4 for hvert trekk. Etter $h$ trekk er produktet minst $4^h$. Fra AM-GM er dermed summen av tallene større enn $n\sqrt[n]{4^h}$. Siden summen er $mn$, får vi ulikheten $m\geq \sqrt[n]{4^h}$, som er ekvivalent med $\log_2 m\geq \frac1n \log_2 4^h=\frac{2h}{n}$, så $h\leq \frac{n}{2}\log_2 m$.
Bra :) Mer direkte kan du vel bare sammenlikne produktet på minst $4^h$ og produktet vi er gitt, $m^n$, men det blir vel omtrent det samme.
Godt eksempel på en oppgave hvor riktig idé gjør problemet trivielt, men der det ikke nødvendigvis er så lett å komme på ideen:D Fin teknikk å gå mellom sum og produkt da! Den skal jeg merke meg til senere anledninger. Skal vel ikke se bort fra at denne ideen kan brukes også i andre kombinatorikkproblemer.
Konkurransematematikk i et nøtteskall... :D Sum-produkt trikset er veldig nyttig, og det kan brukes blant annet på ulikheter hvor den ene siden er produkt: Man tar logaritmen av begge sider, og gjør produktet om til en sum som man kan bruke Jensen på, for eksempel. En av lederne til det svenske laget mener trikset er så nyttig at han bruker det som sitt mantra: "You have product? Always take log, always". :lol:
Svar