Vinkel i en trekant [VGS]

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Fra abelkonkurransen i et gitt år...

I [tex]\triangle ABC[/tex] er [tex]\angle C=90^{\circ}[/tex]
, mens den minste vinkelen er lik [tex]6.5^{\circ}[/tex]. La videre [tex]O[/tex] være midtpunktet på hypotenusen. Hva er vinkelen (i grader) mellom linjestykket [tex]CO[/tex] og høyden fra [tex]C[/tex] ned på hypotenusen?

Denne oppgaven skal være fullt mulig å løse med bakgrunn fra 1T- og R1-matte
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

Drezky skrev:Fra abelkonkurransen i et gitt år...

I [tex]\triangle ABC[/tex] er [tex]\angle C=90^{\circ}[/tex][tex][/tex]
, mens den minste vinkelen er lik [tex]6.5^{\circ}[/tex]. La videre [tex]O[/tex] være midtpunktet på hypotenusen. Hva er vinkelen (i grader) mellom linjestykket [tex]CO[/tex] og høyden fra [tex]C[/tex] ned på hypotenusen?

Denne oppgaven skal være fullt mulig å løse med bakgrunn fra 1T- og R1-matte
Er vel ikke en fin variasjon av sentral/periferivinkel, slik at vinkelen blir [tex]2*6.5=[/tex][tex]13^\circ[/tex]?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Eclipse skrev:
Er vel ikke en fin variasjon av sentral/periferivinkel, slik at vinkelen blir [tex]2*6.5=[/tex][tex]13^\circ[/tex]?
Jo :lol:. Du fant forresten ut [tex]\angle COH[/tex], men skulle egentlig finne [tex]\angle HCO[/tex]. Men det er lett når du finner ut at [tex]\angle COH=13^\circ[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

Drezky skrev:
Eclipse skrev:
Er vel ikke en fin variasjon av sentral/periferivinkel, slik at vinkelen blir [tex]2*6.5=[/tex][tex]13^\circ[/tex]?
Jo :lol:. Du fant forresten ut [tex]\angle COH[/tex], men skulle egentlig finne [tex]\angle HCO[/tex]. Men det er lett når du finner ut at [tex]\angle COH=13^\circ[/tex]
Ah, wups. [tex]77^\circ[/tex] da :D
stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

Se forøvrig oppgave 1 her: http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... 19&t=43157. Blir det Abelkonkurransen på dere på torsdag eller? :)
Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

stensrud skrev:Se forøvrig oppgave 1 her: http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... 19&t=43157. Blir det Abelkonkurransen på dere på torsdag eller? :)
Abelkonkurransen har egentlig gått i glemmeboka grunnet mye skole, så jeg har ikke fått øvd på disse oppgavene slik jeg planla, men skader vel ikke å prøve likevel tenker jeg hehe....

Du da? Finale og 1. plass er vel fint innenfor rekkevidde tenker jeg... =)
stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

Eclipse skrev: Abelkonkurransen har egentlig gått i glemmeboka grunnet mye skole, så jeg har ikke fått øvd på disse oppgavene slik jeg planla, men skader vel ikke å prøve likevel tenker jeg hehe....
Du da? Finale og 1. plass er vel fint innenfor rekkevidde tenker jeg... =)
Virker som du har god kontroll på geometrien ihvertfall. Håper jo på finale, og derfra får vi se; det er mange andre som er skremmende flinke :shock:
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Lykke til på Abel, alle sammen!
Svar