Mer vgs-geometri

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

I et rektangel er det tegnet tre kvartsirkler som tangerer hverandre, der den største har radius 28 cm og den minste radius 11 cm. Bestem diagonalen x.

Bilde
Mattebruker

Dette problemet vil eg kalle geometri på Ungdoms-trinnet.
Så håpar vi , brukarane av dette forumet , at ein elev på dette skulesteget tek utfordringa og presenterer ei løysing.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Sånn i farta så fås vel ei 2. grads-likning?
Og det er vel ikke pensum på u. skolen...
Eller har dem prg ala Geogebra der å!?
(Har ikke jobba på u. skole på 14 år)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Mattegjest skrev:Dette problemet vil eg kalle geometri på Ungdoms-trinnet.
Så håpar vi , brukarane av dette forumet , at ein elev på dette skulesteget tek utfordringa og presenterer ei løysing.
:lol: Jeg vil vel si at det er mer vgs-nivå enn ungdoms-trinn-nivå, men ellers enig i at det kanskje passer best for yngre elever. For øvrig er problemet fra Abelkonkurransen i 1988, 1.runde, så altså ment for vgs-elever den gang.

@Janhaa : det eneste som trengs er pytagoras.
josi

Janhaa skrev:Sånn i farta så fås vel ei 2. grads-likning?
Og det er vel ikke pensum på u. skolen...
Eller har dem prg ala Geogebra der å!?
(Har ikke jobba på u. skole på 14 år)

Visdomsord fra fordum: I enhver sirkel er avstanden fra sentrum til periferi den samme i alle retninger :wink: .
Svar