Figur i kule

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
LAMBRIDA
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 250
Registrert: 16/11-2011 19:50
Sted: Hjelmeland

En fin oppgave.
På tre av de fire sidene på en trekanta likesidet pyramide har vi plassert en nøyaktig like stor trekanta likesidet pyramide, slik at hel side ligger mot hel side. Denne figuren plasserer vi så inn i ei kule, slik at seks hjørner av figuren tangerer innsiden av kula. Når vi nå får vite at alle fire pyramidene har sidekanter på 10 cm, hva er da radien på kula?
Sist redigert av LAMBRIDA den 05/01-2023 22:43, redigert 3 ganger totalt.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

LAMBRIDA skrev: 13/12-2021 18:18 En fin oppgave.
På tre av de fire sidene på en trekanta likesidet pyramide har vi plassert en nøyaktig like stor trekanta likesidet pyramide, slik at hel side ligger mot hel side. Denne figuren plasserer vi så inn i ei kule, slik at seks hjørner av figuren tangerer innsiden av kula. Når vi nå får vite at alle fire pyramidene har sider på 10 cm, hva er da radien på kula?
Du må legge inn figur …. Vanskelig uten…
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
LAMBRIDA
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 250
Registrert: 16/11-2011 19:50
Sted: Hjelmeland

Eg ville så gjerne tegnet en slik figur, men eg klarer heller ikke tegne den slik at det hjelper for å få det rette inntrykket. Eg anbefaler å lage en slik figur selv av papir slik eg gjorde da eg løste oppgaven.
LAMBRIDA
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 250
Registrert: 16/11-2011 19:50
Sted: Hjelmeland

Oppgaver er som regel alltid fascinerende når svaret er i hele tall. Det har nemlig denne oppgaven, og det er synd ingen gir seg i kast på den.
Spørsmålet til oppgaven kan like gjerne lyde slik:
Hvilke forhold er det mellom pyramidenes sidekanter og kulens radius?
Svar