Variabeltransformasjon

Mange finner bevis vanskelig. Her er rom for spørsmål vedrørende bevis, og for å dele dine bevis med andre. Vi tenker først og fremst videregående nivå, men det er ingen begrensninger her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Poster dette her, firdi jeg ikke vet hvor jeg ellers skal legge det.

Så, I dag kom jeg på en måte å løse integraler med hensyn på funksjoner ved å gå gjennom en variabeltransformasjon med en funksjon.

Jeg startet med

[tex]\int x \rm{d}(\sqrt{x}+1)[/tex]

Og ville omforme til du slik at jeg kunne løse den. Jeg satte

[tex]u=sqrt{x}+1 \\ \Updownarrow \\ x=u^2-2u+1[/tex]

så gikk jeg tilbake til integralet og løste:

[tex]\int u^2-2u+1 \rm{d}u=\frac13 u^3-u^2+u+C=\frac{x^{\frac32}+1}{3}+C \\ \int x \rm{d}(\sqrt{x}+1)=\frac{x^{\frac32}+1}{3}+C[/tex]

Etter å ha satt opp noen flere slike integralet satte jeg opp et sett hypoteser om dette. De er som følger:

[tex]\text{Variabeltransformasjon: }\int f(x)\rm{d}\left(g(x)\right)\rightarrow\int h(u)\rm{d}u \\ \text{H1: Variabeltransformasjon er ikke definert for alle } \int f(x)\rm{d}\left(g(x)\right) \\ \text{H2: }\int f(x)\rm{d}\left(g(x)\right)\rightarrow\int h(u)\rm{d}u\Rightarrow h\left(g(x)\right)=f(x) \\ \text{H3: Variabeltransformasjon er kun definert dersom }x\text{ kan isoleres i }f(u)=g(x)[/tex]

Hypoteser H1 er jeg sikker på er sann, og jeg er temmelig sikker på H2. H3 er jeg derimot ikke helt sikker på er sann eller ikke men det virker sannynlig at den også er det.

Noen som vil hjelpe?
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Dette er integraler på formen [tex]I=\int h(u) \rm{d}t[/tex]
I eksemplene dine har vi at [tex]t=f(u)[/tex].
Dette tilsvarer
[tex]I=\int h(f^{-1}(t)) \rm{d}t[/tex]

Dette avhenger selvsagt av at inversen til f eksisterer i intervallet du integrerer over, og at h er definert for verdimengen av inversen til f.
Svar