Naturlig logaritme

Mange finner bevis vanskelig. Her er rom for spørsmål vedrørende bevis, og for å dele dine bevis med andre. Vi tenker først og fremst videregående nivå, men det er ingen begrensninger her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Hvordan kan man ut ifra definisjonen av den naturlige logaritmen utlede en grenseverdi for logaritmen av et tall?
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Vet signaturen min er en grenseverdi for den naturlige logaritmen, men jeg har glemt av hvordan jeg kom fram til den.

[tex]\lim_{h\to 0}\frac{a^h-1}{h}=\ln{a}[/tex]
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Forslag til bevis:

Grensverdi til den naturlige logaritmen vha. [tex]\frac{d}{dx}a^x=a^x\cdot \ln\,a[/tex]

[tex]\frac{d}{dx}a^x=a^x\cdot\ln\,a=\lim_{h\to0}\frac{a^{x+h}-a^x}{h}=a^x\lim_{h\to0}\frac{a^h-1}{h} \\ \,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\, \Updownarrow \\ \,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\, a^x\cdot\ln\,a=a^x\lim_{h\to0}\frac{a^h-1}{h} \\ \,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\, \Updownarrow \\ \,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\, \ln\,a=\lim_{h\to0}\frac{a^h-1}{h}[/tex]
Sist redigert av espen180 den 09/06-2009 19:03, redigert 1 gang totalt.
Audunss
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 06/01-2009 21:37

Var det det du lurte på bare, eller ville du vite hvordan du kan forandre ln til et tall til log også?

I tilfelle du lurte på det er log(x) = ln(x)/ln10

Bare sett inn definisjonen til ln(x) og du bør få en ny definisjon.

Om dette ikke var del av oppgaven, så beklager jeg .
Svar