Funksjon

Mange finner bevis vanskelig. Her er rom for spørsmål vedrørende bevis, og for å dele dine bevis med andre. Vi tenker først og fremst videregående nivå, men det er ingen begrensninger her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Ønsket bevis:

Finnes det en kontinuerlig en til en funksjon på et åpent intervall som ikke er voksende eller synkende?
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

For én-til-én-funksjon [tex]f:X\leftrightarrow Y[/tex] kan man for hvert element i [tex]X[/tex] finne kun ett korresponderende element i [tex]Y[/tex] og omvendt. Dette innebærer at to forskjellige elementer i [tex]X[/tex] aldri mapper til det samme elementet i [tex]Y[/tex] og at to forskjellige elementer i [tex]Y[/tex] aldri mapper til samme element i [tex]X[/tex].

Sagt på en annen måte:
[tex] f(x_1)=y_1 \wedge f(x_2)=y_1 \Rightarrow x_1=x_2[/tex]

Dette impliserer at funksjonen må være stadig økende eller stadig synkende om den skal være kontinuerlig.
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Tusen takk, det gjorde dagen min :) mitt forsøk på et bevis ble altfor rotete til at det var verdt å skrive opp her :P
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

La f:A->B være en kontinuerlig, injektiv funksjon og anta at f hverken er strengt voksende eller synkende. Da fins minst to ulike element x og y i A slik at f(x)=f(y), som er en motsigelse.




Slik ville jeg formulert et bevis, sånn noenlunde ihvertfall.
Svar