Bevis ønskes

Mange finner bevis vanskelig. Her er rom for spørsmål vedrørende bevis, og for å dele dine bevis med andre. Vi tenker først og fremst videregående nivå, men det er ingen begrensninger her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Teorem
Anta [tex]\mathcal{F}[/tex] og [tex]\mathcal{G}[/tex] er ikke-tomme familier av mengder.
Hvis [tex]\mathcal{F}\subseteq\mathcal{G}[/tex] så er [tex]\cap\mathcal{G}\subseteq\cap\mathcal{F}[/tex].

Har et bevisforslag klart, men er ikke helt sikker på om det er riktig.
Hadde vært fint å se noen andre sitt forsøk. 8-)
Sist redigert av Markonan den 13/01-2010 18:45, redigert 1 gang totalt.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Bevis:
Antar [tex]x[/tex] er vilkårlig og [tex]x\in\cap\mathcal{G}[/tex]. Dette betyr at [tex]\forall A\in\mathcal{G}[/tex] så er [tex]x\in A[/tex]. Siden [tex]\mathcal{F}\subseteq\mathcal{G}[/tex], er alle [tex]A\in\mathcal{F}[/tex] også inkludert i [tex]\mathcal{G}[/tex] og vi har da [tex]x\in A\; \forall A\in\mathcal{F}[/tex]. Dette betyr derfor at [tex]x\in\cap\mathcal{F}[/tex]. Siden [tex]x[/tex] var vilkårlig vet vi at [tex]\forall x(x\in\cap\mathcal{G}\rightarrow x\in\cap\mathcal{F})[/tex], eller med andre ord [tex]\cap\mathcal{G}\subseteq\cap\mathcal{F}[/tex]. Q.E.D.

Ble for utålmodig. :P
Dette er presist nok?
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Hadde vært schpaa om noen kunne sjekke dette beviset for meg også. :P
Er også interessert i å se alternative bevis.

Teorem
Hvis [tex]\mathcal{F}[/tex] og [tex]\mathcal{G}[/tex] er ikke-tomme familier av mengder og hvis alle elementene i [tex]\mathcal{F}[/tex] er disjunkte fra et element i [tex]\mathcal{G}[/tex], så er [tex]\cup\mathcal{F}[/tex] og [tex]\cap\mathcal{G}[/tex] disjunkte.

Bevis:
[tex]g_0\in\mathcal{G}[/tex] er en mengde slik at for alle [tex]f\in\mathcal{F}[/tex] så er [tex]g_0\cap f = \emptyset[/tex]. Videre har vi at for alle [tex]f\in\mathcal{F}[/tex] så er [tex]f\subseteq\cup\mathcal{F}[/tex], mens [tex]\cap\mathcal{G}\subseteq g_0[/tex]. Siden [tex](\cup\mathcal{F})\cap g_0 = \emptyset[/tex] følger det at [tex](\cup\mathcal{F})\cap(\cap\mathcal{G}) = \emptyset[/tex]. Q.E.D
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Dritschpaaaa!

Første teorem: ja, du beviser det, men synes du sier det noe knotete. Du bør endre litt på notasjonen, men ellers greit.

Teorem 2 ser bra ut.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Mad schpaa! Takk for tilbakemelding. 8-)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Vet ikke helt om jeg forstår hva første teorem sier. Når jeg prøver å oversette det til "norsk", synes jeg det høres kontraintuitivt ut.

(min oversettelse er omtrent slik: om du har en familie av mengder F og G, og alle elementene i F også er medlemmer i G, så er snittet av alle elementene i G en delmengde av snittet av elementer i F. Men dette lyder rart. Hva har jeg tenkt feil?)
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

FredrikM skrev:Vet ikke helt om jeg forstår hva første teorem sier. Når jeg prøver å oversette det til "norsk", synes jeg det høres kontraintuitivt ut.

(min oversettelse er omtrent slik: om du har en familie av mengder F og G, og alle elementene i F også er medlemmer i G, så er snittet av alle elementene i G en delmengde av snittet av elementer i F. Men dette lyder rart. Hva har jeg tenkt feil?)
La snittet av alle medlemmer i F hete U.

Da er U snittet med de resterende medlemmer i G som ikke er med i F, åpenbart en delmengde av U; når du snitter mengder med U vil du aldri få noen større mengde.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Ble veldig forvirrende å lese forklaringene. Viser med et eksempel.

[tex]\mathcal{F} = \{\{1,2\},\;\{2,3\}\;\}[/tex]
[tex]\mathcal{G} = \{\{1,2\},\;\{2,3\},\; \{4,5\}\,\}[/tex]

Da er alle mengdene i F også i G, så [tex]\mathcal{F}\subseteq\mathcal{G}[/tex].

[tex]\cap\mathcal{F} = \{1,2\}\cap\{2,3\} = \{2\}[/tex]
[tex]\cap\mathcal{G} = \{1,2\}\cap\{2,3\}\cap\{5,6\} = \emptyset[/tex]

Og da er [tex]\cap\mathcal{G}\subseteq\cap\mathcal{F}[/tex].
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Ah. Takker for godt eksempel. Sa en hel del. Noe mengdelære kan virke litt kontraintuitivt med en gang man ser det.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Stusset også litt ved resultatet da jeg først så det, men etter litt ettertenking ble det logisk at snittet av flere mengder blir mindre.
Svar