Heltallsbevis

Mange finner bevis vanskelig. Her er rom for spørsmål vedrørende bevis, og for å dele dine bevis med andre. Vi tenker først og fremst videregående nivå, men det er ingen begrensninger her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Hei!

Vi har en ivrig instituttleder på skolen som hver fredag legger ut en quiz. Helgens quiz er:

Bevis at hvert jevne heltall større enn 2 kan skrives som summen av to primtall.

Noen som kan denne? :)
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Haha, instituttlederen troller dere med akkurat denne oppgaven :p

Les http://en.wikipedia.org/wiki/Goldbach's_conjecture
Elektronikk @ NTNU | nesizer
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Hehehe, derfor han skriver,

sitat:

"Løser du denne, vil det i tillegg til premie bli ære og berømmelse av en slik art at HiB for alltid vil bli værende på forskningens firmament"

:p
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

ambitiousnoob skrev:Hei!

Vi har en ivrig instituttleder på skolen som hver fredag legger ut en quiz. Helgens quiz er:

Bevis at hvert jevne heltall større enn 2 kan skrives som summen av to primtall.
Hehe, tror ikke jeg begynner på HiB for å få være med på den quiz-en
Kan til og med hende quiz på UiB ikke er stort vanskeligere *håpefull*,hehe


"I like math quizzes. What I like the most is the whirling sound they make as they pass by unreached" :P

Var det noen på HiB som løste den i helga da?
(Hadde ikke instituttlederen svaret, så kunne dere jo gitt ham hva som helst, tenkte du ikke på det...) Kanskje ikke en god ide allikevel :oops: :lol:
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

He he jeg tenkte ikke over at jeg kunne svart hva som helst ;) Men jeg sendte en mail hvor jeg refererte til linken over og skrev at jeg var spent på hva svaret på denne quizen var. Og svaret jeg fikk var at det var han og veldig spent på, men at quizen bare var to dager gammel, så vi fikk vente og se, med andre ord hadde nok ingen løst den ennå ;)
Svar