Uniform kontinuitet

Mange finner bevis vanskelig. Her er rom for spørsmål vedrørende bevis, og for å dele dine bevis med andre. Vi tenker først og fremst videregående nivå, men det er ingen begrensninger her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Baz
Cayley
Cayley
Innlegg: 79
Registrert: 26/10-2010 15:10

Er funksjonen

f(x) = sinx/ x når x er [-1,0) U (0,-1]
0 når x = 0

Uniformt kontinuerlig på [-1,1] ?

Og hva med cos (e^(1/x)) på (0,1) ?
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Hva har du gjort selv?
Baz
Cayley
Cayley
Innlegg: 79
Registrert: 26/10-2010 15:10

Ingenting. Vet ikke hvordan jeg skal starte.
Flodhestbiff
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 11/02-2011 11:02

Sjekk grensa for sinx/x når x går mot 0. Er funksjonen kontinuerleg i x=0?
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

At en funksjon er uniformt kontinuerlig betyr at du kan bruke samme [tex]\delta[/tex] i hele intervallet for å få til ønsket [tex]\eps[/tex].

Spesielt er en uniformt kontinuerlig funksjon kontinuerlig, og da må vi ha at [tex]\lim_{x \to a} f(x) = f(a)[/tex] i hele definisjonsområdet. Dette stemmer ikke for din funksjon, siden [tex]\sin x /x \to 1[/tex] når [tex]x \to 0[/tex].

For den andre, [tex]\cos(e^{1/x})[/tex] er det intuitivt klart at denne ikke er uniformt kontinuerlig på intervallet, siden den oscillerer raskere og raskere ettersom [tex]x \to 0[/tex].

For å vise at funksjonen ikke er uniformt kontinuerlig, holder det å finne en følge med kortere og kortere intervaller, men slik at funksjonsforskjellen ikke blir mindre. Dette viser at du kan ikke finne èn [tex]\delta[/tex] som funker for alle [tex]\eps[/tex]. F.eks, la [tex]a_n = \frac{1}{\pi n}[/tex] og [tex]a_m = \frac{1}{0.5\pi m[/tex]. Da går [tex]|a_n-a_m| \to 0[/tex] når [tex]m,n \to \infty[/tex], men [tex]|f(a_n)-f(a_m)|=1[/tex] for alle [tex]m,n[/tex].
Sist redigert av FredrikM den 26/03-2012 19:30, redigert 1 gang totalt.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Flodhestbiff
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 11/02-2011 11:02

Når det gjeld cos(e^{1/x}), går det an å prove at den ikkje er uniformt kontinuerleg utan bruk av følgjer? Hint?
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Flodhestbiff skrev:Når det gjeld cos(e^{1/x}), går det an å prove at den ikkje er uniformt kontinuerleg utan bruk av følgjer? Hint?
EDIT: feil det jeg skrev
Sist redigert av Gustav den 25/03-2012 18:24, redigert 1 gang totalt.
Flodhestbiff
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 11/02-2011 11:02

Har du eit bevis for det? At når den deriverte er avgrensa på intervallet, er funksjonen uniformt kontinuerleg der, er lett å vise, men det finst jo funksjonar som er uniformt kontinuerlege, men som likevel har ein uavgrensa derivert der?
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Flodhestbiff skrev:Har du eit bevis for det? At når den deriverte er avgrensa på intervallet, er funksjonen uniformt kontinuerleg der, er lett å vise, men det finst jo funksjonar som er uniformt kontinuerlege, men som likevel har ein uavgrensa derivert der?
Bare glem det jeg skrev. Du har rett i at dette ikke gjelder.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Flodhestbiff skrev:Når det gjeld cos(e^{1/x}), går det an å prove at den ikkje er uniformt kontinuerleg utan bruk av følgjer? Hint?
For å vise at en funksjon ikke er uniformt kontinuerlig, må du finne et intervall som blir kortere og kortere, men slik at funksjonsforskjellene ikke blir mindre og mindre.

Jeg ser ikke hvordan du kan gjøre dette uten følger.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Flodhestbiff
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 11/02-2011 11:02

FredrikM skrev:For å vise at en funksjon ikke er uniformt kontinuerlig, må du finne et intervall som blir kortere og kortere, men slik at funksjonsforskjellene ikke blir mindre og mindre.

Jeg ser ikke hvordan du kan gjøre dette uten følger.
Kan hende framgangsmåten min har vore å bruke følgjer utan å vere bevisst på det. Har brukt definisjonen av uniform kontinuitet på liknande oppgåver og funne to punkt (eller ofte to følgjer av punkt) der intervallet vert tilstrekkeleg lite, men avstanden mellom funksjonsverdiane held seg tilstrekkeleg stort.
Svar