Ulikheter

Mange finner bevis vanskelig. Her er rom for spørsmål vedrørende bevis, og for å dele dine bevis med andre. Vi tenker først og fremst videregående nivå, men det er ingen begrensninger her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg er flaut lite erfaren med ulikheter og bevisføring. Prøver meg på følgende oppgave, og er ute etter tilbakemeldinger!
Vis at ulikheten $a^2+b^2 \geq 2ab$ for alle $a,b \in \mathbb R$.

Vis også at likheten holder kun for $a = b$.
Min formulering:

Ulikheten er ekvivalent med $a^2+b^2-2ab \geq 0$

Ved andre kvadratsetning: $(a-b)^2 \geq 0$

Denne ulikheten holder fordi $x^2\geq 0$ for alle $x\in\mathbb R$

Likheten:

$(a-b)^2 = 0 \Rightarrow a-b = 0 \Rightarrow a = b$

Q.E.D.

Er det noe jeg burde formulere bedre her?
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Ser bra ut!
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Flott!

Hvordan er forresten konvensjonen på formulering av siste setning? Altså, hvis en ulikhet holder fordi et teorem A er kjent, avslutter vi da med at "Ulikheten holder ifølge teorem A"? Eller blir det feil å si?
Bilde
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Tja ordlyden varierer jo fra person til person, jeg foretrekker å skrive noe allà: Hvor siste ulikhet følger fra theorem A.

Rent pedagogisk, og også personlig er det uglesett å ta utgangspunkt i det en skal bevise. Det er derfor fordelaktig å gjøre slik du har gjort, også skrive stegene "baklengs" i beviset ditt.

Bevis:
For alle reelle tall $a,b$ så holder følgende ulikhet

$ \displaystyle \hspace{1cm}
(a-b)^2 \geq 0\,,
$

med likhet hvis og bare hvis $a=b$.
Ved å bruke andre kvadratsetning, er dette ekvivalent med

$ \displaystyle \hspace{1cm}
a^2 - 2ab + b^2 \geq 0\,.
$

Beviset fullføres nå ved å legge til $2ab$ på begge sider av ulikheten.

Bevis på norsk fullføres gjerne med, "som var det som skulle vises" eller "som ønsker" eller om en mer kortfatter bare $\square$
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Tja, jeg ser at det virker litt mer rigorøst, men samtidig litt uintuitivt, for da må man jo allerede ha sett veien frem til målet, før man har skrevet det.

Det er jo greit hvis du allerede har ført beviset den ene veien, og dermed bare skriver det om den andre veien, men er ikke det bare å sløse tid?
Bilde
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Fordelen er at du kommer frem til et resultat uten å vite resultatet på forhånd.
Du må ikke jobbe deg bakover, og på oppgaven ovenfor hadde nok jeg tatt utgangspunkt i $(a-b)^2$ direkte.

Det å ta utgangspunkt i noe kjent også utlede noe ukjent er i hvertfall for meg en mer logisk måte å fremstille på. Fremmfor å "trekke" et resultat ut av hatten også komme frem til noe vi vet stemmer.

Det finnes mange andre former for å føre bevis, kontrapositive bevis, og bevis ved induksjon tar begge utgangspunkt i sluttresultatet. Det hele koker ned til hva som er klarest, renest og til en viss grad penest.

How to prove it - er en god innføring i bevisføring og anbefales.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar