Surt salt?

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Kjemikern skrev:
Jo det spørs hva pH er. Nå tar jeg det i hodet og antar at pH i HF blir ca 2.1

Du vet at bufferområde er gitt ved pka +- 1 pH
pKa til HF er 3.4. da pH ligger utenfor bufferområde, er dette ikke en buffer.
[/quote]

Oja, så det er sånn at man får danner en buffer ved å blande en svak syre i vann dersom syren ikke er alt for svak??
Så jeg må først rekne ut hvilken pH syren vil få når den reagerer med vann, og så må jeg sammenligne med pKa?
Om syren reagerer med base, så blir jo den korr.basen automatisk dannet - så da slipper jeg vel å tenke på det? Da må jeg vel bare tenke på at konsentrasjonen av tilsatt base må være lavere enn konsentrasjonen av syre?
stimorolextra

Gjest skrev:
Kjemikern skrev:
Jo det spørs hva pH er. Nå tar jeg det i hodet og antar at pH i HF blir ca 2.1

Du vet at bufferområde er gitt ved pka +- 1 pH
pKa til HF er 3.4. da pH ligger utenfor bufferområde, er dette ikke en buffer.
Oja, så det er sånn at man får danner en buffer ved å blande en svak syre i vann dersom syren ikke er alt for svak??
Så jeg må først rekne ut hvilken pH syren vil få når den reagerer med vann, og så må jeg sammenligne med pKa?
Om syren reagerer med base, så blir jo den korr.basen automatisk dannet - så da slipper jeg vel å tenke på det? Da må jeg vel bare tenke på at konsentrasjonen av tilsatt base må være lavere enn konsentrasjonen av syre?[/quote]

Men det står bare oppgitt at det er 100 mL H2O. Hvordan skal jeg da regne ut pH? Jeg vet jo ikke konsentrasjonen av vann ettersom stoffmengden til vann ikke er oppgitt?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:
Oja, så det er sånn at man får danner en buffer ved å blande en svak syre i vann dersom syren ikke er alt for svak??
Så jeg må først rekne ut hvilken pH syren vil få når den reagerer med vann, og så må jeg sammenligne med pKa?
Om syren reagerer med base, så blir jo den korr.basen automatisk dannet - så da slipper jeg vel å tenke på det? Da må jeg vel bare tenke på at konsentrasjonen av tilsatt base må være lavere enn konsentrasjonen av syre?

Men det står bare oppgitt at det er 100 mL H2O. Hvordan skal jeg da regne ut pH? Jeg vet jo ikke konsentrasjonen av vann ettersom stoffmengden til vann ikke er oppgitt?

Nå må du ikke gjøre elementære feil. Husk å tilsette 100 mL vann blir som å fortynne den. Du har 1 mol/L 0.100 mL HF I mol er dette 0.100 mol. Det nye volumet er nå 200 mL. Konsentrasjonen av HF blir derfor 0.500 mol/ L. Regn ut pH nå, ligger den innenfor pKa er det en buffer.
stimorolextra

Kjemikern skrev:
stimorolextra skrev:
Oja, så det er sånn at man får danner en buffer ved å blande en svak syre i vann dersom syren ikke er alt for svak??
Så jeg må først rekne ut hvilken pH syren vil få når den reagerer med vann, og så må jeg sammenligne med pKa?
Om syren reagerer med base, så blir jo den korr.basen automatisk dannet - så da slipper jeg vel å tenke på det? Da må jeg vel bare tenke på at konsentrasjonen av tilsatt base må være lavere enn konsentrasjonen av syre?

Men det står bare oppgitt at det er 100 mL H2O. Hvordan skal jeg da regne ut pH? Jeg vet jo ikke konsentrasjonen av vann ettersom stoffmengden til vann ikke er oppgitt?

Nå må du ikke gjøre elementære feil. Husk å tilsette 100 mL vann blir som å fortynne den. Du har 1 mol/L 0.100 mL HF I mol er dette 0.100 mol. Det nye volumet er nå 200 mL. Konsentrasjonen av HF blir derfor 0.500 mol/ L. Regn ut pH nå, ligger den innenfor pKa er det en buffer.
Så jeg finner konsentrasjonen av H3O^+ ved å sette den korr. basen lik x og H3O+ lik x?
stimorolextra

Her er et bilde av en polymer: http://bildr.no/image/SDFqdzIy.jpeg
Hvordan kan jeg avgjøre hva som er monomeren? Jeg vet jo ikke om det er en kondensasjons-eller addisjonspolymer.....
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:
Så jeg finner konsentrasjonen av H3O^+ ved å sette den korr. basen lik x og H3O+ lik x?
Regn ut pH som du har lært ved svake syrer.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:Her er et bilde av en polymer: http://bildr.no/image/SDFqdzIy.jpeg
Hvordan kan jeg avgjøre hva som er monomeren? Jeg vet jo ikke om det er en kondensasjons-eller addisjonspolymer.....

Hva er kravet dersom det er er en kondensasjonsreaksjon?
stimorolextra

Kjemikern skrev:
stimorolextra skrev:Her er et bilde av en polymer: http://bildr.no/image/SDFqdzIy.jpeg
Hvordan kan jeg avgjøre hva som er monomeren? Jeg vet jo ikke om det er en kondensasjons-eller addisjonspolymer.....

Hva er kravet dersom det er er en kondensasjonsreaksjon?
Bindingene må kunne dannes i begge endene av monomeren! Så da bør vel monomeren ha et "reaktivt" molekyl i endene som OH-etc (eller?). Så her går jeg ut fra at det er en addisjonsreaksjon da, og da vet jeg at monomeren må ha en dobbeltbinding.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:
Kjemikern skrev:
stimorolextra skrev:Her er et bilde av en polymer: http://bildr.no/image/SDFqdzIy.jpeg
Hvordan kan jeg avgjøre hva som er monomeren? Jeg vet jo ikke om det er en kondensasjons-eller addisjonspolymer.....

Hva er kravet dersom det er er en kondensasjonsreaksjon?
Bindingene må kunne dannes i begge endene av monomeren! Så da bør vel monomeren ha et "reaktivt" molekyl i endene som OH-etc (eller?). Så her går jeg ut fra at det er en addisjonsreaksjon da, og da vet jeg at monomeren må ha en dobbeltbinding.

Ja, kondensasjonreaksjoner gir enten polyester eller polyamider. Så da er det helt riktig som du sier at det må ha vært dobbelt binding et sted. Klarer du finne denne? Hvilket struktur er det som kommer igjen og igjen? Prøv deg fram litt.
stimorolextra

Kjemikern skrev: Ja, kondensasjonreaksjoner gir enten polyester eller polyamider. Så da er det helt riktig som du sier at det må ha vært dobbelt binding et sted. Klarer du finne denne? Hvilket struktur er det som kommer igjen og igjen? Prøv deg fram litt.
Amid, er det det samme som peptidbinding? Eller? Hva er forskjellen mellom polyamider og peptider?


Jeg synes det er vanskelig å forstå addisjonspolymerer. Det ser ut som at monomeren har en metylgruppe festet til seg. Men det er sikkert feil.
Er det ikke slik at dobbeltbindingen må sitte på det samme C-atomet som binder seg til C-atomet i neste monomer?
stimorolextra

Hvor mange topper vil but-2-yn gi i et H-NMR-spekter?
Jeg vil tro at det bare er 1 topp ettersom vi kun har to hydrogenmiljøer og de to miljøene er helt like?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:
Amid, er det det samme som peptidbinding? Eller? Hva er forskjellen mellom polyamider og peptider?


Jeg synes det er vanskelig å forstå addisjonspolymerer. Det ser ut som at monomeren har en metylgruppe festet til seg. Men det er sikkert feil.
Er det ikke slik at dobbeltbindingen må sitte på det samme C-atomet som binder seg til C-atomet i neste monomer?

Peptidbindinger er amid bindinger($R-CO-NH-R'$). Da aminosyre kjeder pleier å ha ca. 50 peptidbindinger. Nylon som er et polyamid, har x antall peptidbindinger.
stimorolextra skrev:Hvor mange topper vil but-2-yn gi i et H-NMR-spekter?
Jeg vil tro at det bare er 1 topp ettersom vi kun har to hydrogenmiljøer og de to miljøene er helt like?

Korrekt, ettersom miljøene er helt identiske er det kun et miljø, hvilket gir et signal i NMR.
stimorolextra

Når jeg skal navngi et kjemisk stoff som består av ulike funksjonelle grupper (alkohol, syre og benzenring i dette tilfellet), så vet jeg jo at navnet skal ende på -syre (ettersom syren er prioritert). Når det gjelder alkoholen, skal jeg sette på -OL-SYRE eller skal det hete hydroksy......syre?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Jeg liker å tegne opp molekylet for å studere det enklere(Du trenger ikke å tegne opp hele):
Skjermbilde 2016-05-29 kl. 11.35.07.png
Skjermbilde 2016-05-29 kl. 11.35.07.png (18.03 kiB) Vist 7620 ganger
Ettersom at vi resonnerte oss fram til at det må ha vært addisjonsreaksjoner må det ha vært en $R-CH=CH-R'$
Et sted på molekylet(rød på bildet).

Da klarer vi å identifisere monomeren til dette:
Skjermbilde 2016-05-29 kl. 11.45.39.png
Skjermbilde 2016-05-29 kl. 11.45.39.png (10 kiB) Vist 7620 ganger
Vi ser at monomeren er pent-2-en
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:Når jeg skal navngi et kjemisk stoff som består av ulike funksjonelle grupper (alkohol, syre og benzenring i dette tilfellet), så vet jeg jo at navnet skal ende på -syre (ettersom syren er prioritert). Når det gjelder alkoholen, skal jeg sette på -OL-SYRE eller skal det hete hydroksy......syre?

Som du sier så blir syren prioritert først. Da alkoholen ikke lenger dominerer molekylet endrer det seg til hydroksy.
eks:

$CH_3-CH_2-CH(OH)-CH_2-COOH$

3-hydroksy-pentansyre
Svar