Kjemi1: Lage kjemiske likningene for prosess

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
kareena95
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 373
Registrert: 24/04-2010 15:11
Sted: På jorden

Hei jeg lurer på en ting innenfor å lage kjemiske likninger. Håper noen kan hjelpe til :)

Vi har disse tre stoffene her 3-metyl-butan-1-ol, iseddik og 5dråper svovelsyre og jeg skal lage en kjemisk likning for denne prosessen.

Det jeg gjorde:
C5H12O+ CH3COOH =>

Svovelsyren skal ikke være med i prosessen, og jeg tror at likevekten forskyves seg mot høyre. Men hvis jeg bare skriver 3-metyl-butan-1-ol + iseddik, da blir jo kjemisk reaksjonen feil, siden da har jeg på en måte helt glemt svovel syren. Kan noen hjelpe meg å gjøre ferdig denne kjemiske likningen? :D
Siden jeg har en stor rapport jeg må levere inn, der jeg har mange lignende oppg :)
Is it better to try and fail than to not try at all !
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

hvor har du gjort av den først tråden? jeg har jo svart deg på dette...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
kareena95
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 373
Registrert: 24/04-2010 15:11
Sted: På jorden

ja, men det var en annen ting jeg også lurte på også :) . Vet ikke om du har svart på det, siden jeg ikke finner den gamle tråden min. Kanskje den har blitt slettet?

Men jaja :) Jeg lurte egentlig på om, det går å lage en kjemisk likning ut at dette eller skal man bare skrive hva som skjer med ord? Når disse stoffene reagerer med hverandre (3-metyl-butan-1-ol, iseddik og 5dråper svovelsyre)
Trenger bare et eksempel så jeg skjønner hvordan dette fungerer :)
Is it better to try and fail than to not try at all !
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

ser faktisk ut som om hele tråden er blitt sletta...merkelig... har merka meg det har skjedd ett par ganger før også etter "nye matematikk.net" ble etablert...

der dannes isobutylacetat (etanat), der svovelsyra er katalysator og fjerner vannet som dannes i kondensasjonsreaksjonen. derfor forskyves den mot høyre.
produktet over er sjølsagt ester...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Janhaa skrev:ser faktisk ut som om hele tråden er blitt sletta...merkelig... har merka meg det har skjedd ett par ganger før også etter "nye matematikk.net" ble etablert...der dannes isobutylacetat (etanat), der svovelsyra er katalysator og fjerner vannet som dannes i kondensasjonsreaksjonen. derfor forskyves den mot høyre.
produktet over er sjølsagt ester...
korreksjon;

isopentylacetat
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
kareena95
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 373
Registrert: 24/04-2010 15:11
Sted: På jorden

tusen takk, skjønner litt av det nå :)
Is it better to try and fail than to not try at all !
Svar