Mattematikk for dummies

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
noctava
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 14/05-2013 23:22

Heisann.

Jeg skal være den første til å innrømme dette: Jeg SOV i mattetimen. Nei, det er ikke så ille, jeg har dyskalkuli og sliter med forståelse av tall.

Jeg har nå et dilemma i jobben min, hvor jeg håper jeg kan få hjelp av noen snille sjeler her.

Saken er:

Jeg har 2 ansatte, en på 70% og en på ca 20%.

Jeg skal sette igang internkonurranse for å øke mersalg i butikk.

Jeg vil bruke et mattestykke som er enkelt for meg i hverdagen ( jeg driver kiosk) og som ikke tar for lang tid.

Det mest rettferdige er å la de konkurrere mot hverandre pr 100 kunde, det er vel det som blir mest rettferdig tallmessig, siden det er så stor forskjell på stillingsprosenten (?)

feks: Hvor mange drikke til maten - selger mine 2 selgere på sine respektive vakter pr uke, og hvor mye er det i prosent pr 100 kunde?

Det er dette regnestykket jeg har sett for meg er enkleste.

På forhånd tusen takk.
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

For å kunne sammenlikne dem, gitt at alle vaktene har like mange kunder (noe som selvfølgelig ikke gjelder) er det bare å ta antall salg dividert med hvor mange prosent stillingen er på. Den som får det høyeste tallet har flest salg per time på jobb. Merk at tallet du får ikke er salg per time, men heller salg per prosent stilling multiplisert med lengden på perioden du tester over.

Dersom du vil teste på en annen måte som du også nevner, ved å la hver av de ansatte ha 100 kunder så spiller det ingen rolle hvor stor stillingsprosenten er på, da de får 100 kunder hver uansett. Du kan også la være å bruke et fast antall kunder (gitt at du likevel kan telle antallet kunder) ved å bare finne ut hvor stor prosentandel hver av de ansatte selger til. Her spiller det heller ingen rolle hvor stor stillingsprosenten er på.

Var det svar på spørsmålet? Det ble et noe vagt svar ^^
Svar