Fysikkspørsmål om induksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
dudedude
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 25/08-2010 17:34

Tenkte å legge dette i det åpne forumet, men det passer vel her og:)

Oppgaven:
En kvadratisk bøyle på 1mx1m blir plassert i et homogent magnetfelt med flukstetthet, B=2.0T. Ved tiden 0s er magnetfeltet parallelt med normalvektorene til bøyleplanet. Bøylen roterer 15 ganger pr. minutt.


1) Finn gjennomsnittlig elektromotorisk spenning som induseres i spolen fra 0s til 2s.

Jeg tenker at jeg skulle bruke Faradays induksjonslov, som gir gjennomsnittlig spenning:

[tex]U= -\frac{\Delta ABcos\alpha}{t}=-\frac{(1m^2\cdot 2T\cdot \cdot cos180-1m^2\cdot 2T\cdot cos 0}{2}=2V[/tex]


Kan dette stemme?

Lurer også på 2): Finn absuluttverdien av den største spenningen som induseres i spolen.

Her tenker jeg å derivere uttrykket for spenning, [tex]U=(-cos(wt) \cdot A\cdot B\cdot n\cdot w)'=w\cdot sin(wt)A\cdot B\cdot n[/tex]

Jeg regner meg frem til at vinkelfarten w=(pi/2) S^-1. Finner den maksimale spenningsverdien:
[tex]sin(\frac{\Pi }{2})=1 = > U=1\cdot 1^2m^2\cdot \frac{\Pi }{2}=\Pi[/tex]

På tentamen fikk jeg at begge disse svarene var feil, men jeg ser ikke hvofor. Kan noen hjelpe? Takk
Svar