Bevegelse langs en rett linje

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

http://imgur.com/xVQEYTO, kan noen hjelpe meg med oppgave b)?

Jeg har funnet fartsfunksjonen; [tex]v=2,4m/s^2*t-0,06m/s^3*t^2+10m/s[/tex].

På oppgavetips står det; For å finne tidspunktet når farten er størst kan du bestemme tidspunktet for maksimalverdien til fartsfunksjonen.

Dette skjønte jeg ikke helt. Fint hvis noen kan forklare litt mer enn dette, gjerne hjelpe meg med løsningsforslag.
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Forstår du ikke hvordan du skal finne maksimalpunktet til funksjonen (hint: derivasjon) eller hvorfor hintet er riktig?
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Jeg tenkte derivasjon jeg også. For å finne toppunktet. Men det jeg ikke helt forstår er om jeg skal beholde verdiene [tex]m/s^3 og m/s^2[/tex]? Kunne du hjulpet meg med et løsningsforslag?
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Du trenger faktisk ikke bruke derivasjon her. Oppgitt er akselerasjonen, altså har du allerede den deriverte. Om du tar en titt på akselerasjonen så er den konstant synkende, altså vil du ha en makspunkt i farten (i positiv retning) der akselerasjonen er 0. Er du med på dette?
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Jeg skjønte litt av det. Men hvordan kan jeg putte dette inn i formelen?
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Hvilken formel? Jeg vil forresten passe meg for å gå i den fella der man kun leter etter en formel. Det er viktig at man har en forståelse for hvorfor man bruker formelen og hvordan den fungerer. Vi har her at farten er størst når akselerasjonen er 0, er du enig? Forstår du hvorfor?

Om du er enig, så er det bare å,

a(t) = 0

Løs den og du finner svaret :)
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Tror jeg har gått litt i den fella! Men jeg skjønte det. Det jeg ikke helt skjønner er hvordan jeg skal behandle [tex]m/s^2 og m/s^3[/tex]når jeg skal flytte og bytte
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

For å være ærlig, så bruker jeg veldig sjelden enheter når jeg løser slike. Grunnen er at de er unødvendige så lenge du vet hva du skal få som svar. Du vet at t vil være en tid, men om du regner med enheter så vil du også få eksplisitt at det er i sekunder. Du kan jo selv se hva som skjer når du utfører regning på uttrykket

[tex]\displaystyle{\dfrac{\frac{m}{s^2}}{\frac{m}{s^3}}}[/tex]
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Ok. Jeg skal teste det ut! Takk for svar.
Svar