Vektorene fart og akselerasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

En skøyteløper går gjennom svingen med konstant banefart 8,0 m/s. Hun bruker da 10,0 s på å komme gjennom svingen- dvs. på å gå en halvsirkel.
Hva er verdi og retning for gjennomsnittsakselerasjonen i

a) hele svingen?
b) den første halvdelen av svingen?

Kunne noen vist ved hjelp av tegning hvordan jeg skal tegne vektorene og hvordan jeg skal regne ut dette?
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Hjelp, anyone?
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Vel, du har konstant banefart, så det er vel egentlig bare å bruke de vanlige formlene (antar det står i boka^^). Husk at akselerasjonen står vinkelrett (innover) ved sirkelbevegelse med konstant fart.

Vanskelig å vite hva du egentlig lurer på, så om du har noe litt mer konkret hadde det vært flott :)
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Jeg skjønner ikke helt oppgaven. Hvordan kan jeg finne gjennomsnittsakselerasjonen? Jeg vet at det er endring i fart delt på endring i tid. Men da får jeg 0,8 som svar, fordi jeg tar; [tex]\frac{8m/s}{10s}[/tex]. Hva gjør jeg galt? Svaret skal bli [tex]1,6 m/s^2[/tex]
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Du har rett og slett feil endring av fart, for den går vel fra 8m/s til -8m/s? :)
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Hvorfor gjør den det? :?
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

La oss si at du har en sving som går fra rett øst til rett vest. Da har vi i begynnelsen en hastighet på 8 m/s i retning øst. Etter svingen har vi en hastighet på 8m/s i retning vest. Dette er jo det samme som å ha en hastighet på -8 m/s i retning øst. Dermed har vi endring på 16m/s :)

Om du lager en tegning av en halvsirkel (du kan gjerne forlenge endende, slik at veien fortsette og starter før/etter svingen) så ser du at en sving som er en halvsirkel er slik at den akkurat gir oss hastighet som går i motsatt retning, gitt at vi har konstant fart.
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Aha! :idea: Det er fordi det er snakk om hva som er positiv retning kun den første halvdelen av sirkelen?
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Vel.. Det er viktig å skille mellom positiv retning og retning når du er i to dimensjoner. Du kommer til å ende opp med motsatt fortegn. Men for å løse alle deloppgavene er det viktig å tenke at akselerasjonen vil være konstant. Det spiller ingen rolle om du er i begynnelsen av svingen eller slutten, akselerasjonen er jo den samme uansett (Se for deg en sving, du føler den likt, uansett hvor i den du er).
Svar