Kjemi - lite spørsmål

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
PiaR
Cantor
Cantor
Innlegg: 119
Registrert: 12/11-2012 23:09

Hei!

Jeg sitter i kveld og jobber med kap. 3 i kjemi 1, og bruker boken "Kjemien stemmer".
Så langt har det gått greit, men ble plutselig litt usikker på noe som stod skrevet i boka - jeg tenker sikkert feil/ har misforstått noe, men vil gjerne ha en liten forklaring slik at jeg lærer det til neste gang :)

Det står følgende:

"I forbindelsen CuSO4 * 5H2O er vannmolekylene bundet til ionene. Fire av vannmolekylene er bundet til Cu2+-ionet ...." Hvorfor er dette Cu2+? Jeg trodde ladningen fant man med utgangspunkt i periodesystemet? For meg blir det da Cu+ siden kobber (Cu) har 1 elektron i ytterste skall? Kan noen hjelpe med en forklaring? :)

Obs: jeg vet ikke hvordan jeg får hevet og senket tall som i H2O i tex - noen som kan si meg hvordan jeg gjør det? Blir mer ryddig og forståelig da :)

:D
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

PiaR skrev: Obs: jeg vet ikke hvordan jeg får hevet og senket tall som i H2O i tex - noen som kan si meg hvordan jeg gjør det? Blir mer ryddig og forståelig da :)

:D
http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... =4&t=34895
Bilde
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Fordi O har 2- i henhold til reglene nedenfor. Det gir at da må Cu være 2+ for at det skal bli 0 i oksidasjonstall for hele molekylet. Dette er noe man bare må lære seg. Noen metaller varierer også med oksidasjonstall, som Fe (jern). Det har oksidasjonstallet 2+ eller 3+. Mens Fluor alltid har (-1).

Edit: Her kommer reglene for dette; http://no.wikipedia.org/wiki/Oksidasjonstall
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

det spm der er ikke så lite, er egentlig relatert til kvantekjemi/kvantemekanikk:
for Cu så fylles elektronene ([tex]e^-)\,\,[/tex]med følgende elektronkonfigurasjon:
enten:
I:[tex][Ar]3d^94s^2[/tex]
eller:
II:[tex][Ar]3d^{10}4s^1[/tex]
så bruker man videre Hund's regel (I eller II med størst ant uparra [tex]\,\,e^-\,\,[/tex] er mest stabil) for å avgjøre hvilke av disse to som er "best".
Men her kan ikke Hund's regel brukes. Siden energien i 3d, E(3d) [tex]\approx\,\,[/tex]E(4s), bruker man den med størst ant [tex]e^-[/tex]
i underskallet. Den gir størst stabilitet. Altså
II:[tex][Ar]3d^{10}4s^1[/tex]
Cu har Ar konfigurasjon og 10 [tex]\,\,e^-\,\,[/tex]i 3d orbitalen (underskallet) og ett[tex]\,\,e^-\,\,[/tex] i 4s orbitalen.
=====
den enkle forklaring er bare å se på sulfationet med ladninga minus 2
[tex]\large SO_4^{2-}[/tex]
da må jo Cu ha ladning +2 for at Cu-sulfat-pentaahydrat som sådan skal være nøytralt...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
PiaR
Cantor
Cantor
Innlegg: 119
Registrert: 12/11-2012 23:09

Tusen takk for god hjelp og svar, alle sammen! Forstod mer hvordan jeg skal lete og tenke nå! Setter veldig pris på hjelpen :D
Svar