Høyrehåndsregel

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Hei. Jeg har et høyrehåndssystem med kraft i tommel, fart i pekefinger og magnetisk felt i midtfingeren.

Jeg vet sånn ca hvordan man lager en tegning. Men jeg ser at det er forskjell på hvordan tegningen ser ut når partiklene er forskjellig ladd.

La oss ta et elektron; http://imgur.com/CIvrkv7. Hvorfor peker feltet utover, farten mot høyre og kraften oppover. Ut ifra min regel, går ikke dette. Med mindre feltet endres pga elektronet?

Trenger forklaring.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Husk at $\vec{F} = q \vec{v} \times \vec{B}$. Retningen til $\vec{v} \times \vec{B}$ finner vi med høyrehåndsregelen. Den blir nedover på tegninga. Men så er $q$ negativ, og når vi ganger et negativt tall med en vektor får vi en vektor som peker i stikk motsatt retning. Altså er retningen til $\vec{F}$ oppover på figuren.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Så hvis et feltet peker utover, og et proton kommer inn i det, vil det bytte retning til nedover?

Gitt oppgaven; Et proton går inn i et homogent magnetisk felt med feltstyrken B=2,0T. Feltet står vinkelrett på protonets bane. Farten til protonet er [tex]4*10^6 m/s[/tex]

a) Bestem retning for kraften på protonet når det går inn i feltet.

Fortell meg grundig hva dere tenker og gjør her.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Feltets retning endrer seg ikke ut fra hvilken partikkel som beveger seg i det. Det er krafta som virker på partikkelen som forandrer seg i henhold til fortegnet på ladningen.

Når det gjelder oppgaven du gir så har ikke den et entydig svar. Hvis vi lar protonbevegelsen foregå i "papirplanet" så kan jo magnetfeltet enten peke inn i planet eller ut av planet, ikke sant? Det vil avgjøre hvilken retning krafta får.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Betyr det at jeg kan bestemme retning på magnetfeltet selv?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Har oppgaven en figur? I såfall er jo retninga gitt på figuren (sånn som i oppgaven på det bildet du linka til). Hvis ikke har man ikke nok informasjon til å bestemme retningen på kraften.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Men i boka virker det som om jeg kan bestemme feltretning selv. Er dette tilfelle?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Nei, det er det ikke. Feltretningen må være gitt (hvis det ikke er den du blir bedt om å finne). Feltretningen pleier å være gitt på en figur ved at rundinger betyr at feltet har retning ut av papiret, og kryss betyr at feltet har retning inn i papiret (så på figuren til eksempelet i boka di ser vi at feltet har retning ut av papiret).
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Svar