Fysikk oppgave, noen som kan ? :)

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Får ikke til å regene ut akselerasjonen og snordraget i denne oppgaven http://imgur.com/IUaztks håper noen kan hjelpe meg med dette :D
Fasiten sier: 2,0 M/S og 61 N
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Tips: Dekomponer kreftene i x-retning og y-retning. Og løs [tex]F_x=ma_x[/tex] og [tex]F_y=ma_y[/tex]

Da skal det nok gå greit.
Gjest

har funnet formelen til Akselerasjonen = G-R-Gp / m+M
Men kommer ikke fram til Akselerasjonen 2.0M/s2. Kan du være så snill å prøve å sette inn di riktige tallen i formelen ??
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Jeg tenker at du må finne snorkraften som virker på den lille klossen, og den store klossen. Da vil du få [tex]S_{stor} - S_{liten}[/tex] , og da kan du finne akselerasjonen. Tror jeg. Har bare sett kjapt over oppgaven. Har ikke tid til å regne den. Men prøv på noe sånt. Se hvilken retning kreftene virker i på den lille kontra den store osv.
Gjest

Tusen hjertelig takk for hjelpen, fikk endelig di rette svaren som jeg ville ha :) :D :) :)
Svar