hjelp med fysikk 1: oppgave 1.36

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
fleurdelacour14

Hei! Jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem med å løse oppgave 1.36 i kapittel 1 i Ergo fysikk 1

Oppgaven lyder slik:
Stopplengden er hele den strekningen en bil tilbakelegger fra bilister oppdager en fare til bilen stopper. Stoppelengden deles opp i reaksjonslengden og bremselengden. Reaksjonslengden er den strekningen bilen kjører i bilistens reaksjonstid, mens bremselengden er den strekningen bilen kjører med bremsene på. Regn ut stoppelengden for en bil med far 90km/h når bilisen har en reaksjonstid på 0.80 s og akselerasjonen under oppbresingen er -5.0 m/s^2
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Del oppgaven opp i to deler:

1) Hvor langt kjører bilen før føreren rekker å reagere? (90 km/t i 0.8 sek)

2) Hvor langt rekker bilen å bevege seg før hastigheten når null. (starthastighet 90 km/t, slutthastighet 0 km/t, akselerasjon -5 $\frac{m}{s^2}$

bruk den tidløse formelen $ v^2 =v_0^2 + 2 \cdot a \cdot s$

Så plusser du sammen de to avstandene.
fleurdelacour14

Vaktmester skrev:Del oppgaven opp i to deler:

1) Hvor langt kjører bilen før føreren rekker å reagere? (90 km/t i 0.8 sek)

2) Hvor langt rekker bilen å bevege seg før hastigheten når null. (starthastighet 90 km/t, slutthastighet 0 km/t, akselerasjon -5 $\frac{m}{s^2}$

bruk den tidløse formelen $ v^2 =v_0^2 + 2 \cdot a \cdot s$

Så plusser du sammen de to avstandene.
tusen takk :) jeg fikk riktig svar
Svar