Krefter

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Et legeme med tyngen 40 N er plassert oppå et annet legeme med tyngden 50 N. Dette andre legemet er plassert oppå et tredje legeme med tyngden 100 N, og dette tredje legemet ligger på golvet.

a) Hvilke krefter virker på det andre legemet og hvor store er de?

b) Hvilke krefter virker på det tredje legemet og hvor store er de?
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Denne videoen forklarer situasjonen grundig. Husum (han som snakker) har tilsvarende videoer for hele FYS1-pensum, R1-pensum og R2-pensum:

http://www.youtube.com/watch?v=qR8aLxnufmY#t=248
Gjest

Hei, takk for bidraget, men dessverre så bare forvirrer den meg. :(
Siden det eksempelet i videon er i bevegelse, med en friksjon også, mens min er i ro og vi vet tyngden. Jeg prøvde å tenke newtons lover på min oppgave, men klarer bare ikke å løse den.
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Alle legene er i ro. Følgelig er kraftsummen [tex]0[/tex] (Newtons 1. lov).

Det øverste legemet (40N) ligger oppå et annet legeme, og Newtons 3. lov sier da at det virker krefter dem i mellom. Disse kreftene er like store men motsatt rettet Kraften fra det øverste legemet på det andre legemet er lik tyngden til det første legemet (altså 40N). Derfor virker det også en kraft fra legeme 2 legeme 1 som også er på 40N (men motsatt rettet). Legeme 3 (det nederste) opplever ikke at det er to legemer over den, men ett med en samlet tyngde på [tex]40+50=90[/tex]N. Altså; fra legeme 2 på legeme 3 virker det en kraft på 90N, samtidig som det virker en kraft fra legeme 3 på legeme 2 som er like stor.

Gir dette mening?
Gjest

Jepps, det gir 100 % mening og det skjønner jeg. Motkraft eksemplene skjønner jeg og tankegangen med Newtons 1 og 3 lov.

Tingen er at jeg prøvde å tenke slik i den duren da jeg leste oppgaven og satt opp figur. Jeg sjekket så fasiten i boka og den sier:

for a) 50 N og 40 N ned, 90 N opp.

for b) 100 N og 90 N ned, 190 N opp.

Det som forvirrer meg aller aller mest er egentlig hvorfor kreftene summeres osv, f- eks 190 N opp og 100 N og 90 N ned. Hvordan kan liksom både den første og den andre esken virke sammen på den nederste, 3. ?
Gjest

Jeg leste det siste innlegget dit igjen, og skjønner nå da at det nederste legemet opplever ikke at det er to legemer over den, men et med en samlet tyngde på 90 N. Men hvorfor virker det da 190 N opp i b) og det med at både 100 N og 90 N virker nedover? Den på 100 N som virker nedover, er det da motkraften til tyngden til det siste legemet?? Altså, 3.?
Svar