Kejmi - mystisk :(

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Finn konsentrasjonen mol/L av kloridion i en blanding av 250 ml 0,125 M MgCl2 og 800 ml 0,350 M FeCl3.

Jeg er ganske forrvirra, men men, har tenkt at dette handler om felles ioneeffekt ettersom begge løsningene inneholder kloridionet.
Det jeg gjorde var å finne mol til Magnesiumklorid, som jeg fant ut er n = 0,03125 mol
og til FeCl3 , n = 0,28 mol.

Herfra kommer jeg ingen vei. :(
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Gjest skrev:Finn konsentrasjonen mol/L av kloridion i en blanding av 250 ml 0,125 M MgCl2 og 800 ml 0,350 M FeCl3.
Jeg er ganske forrvirra, men men, har tenkt at dette handler om felles ioneeffekt ettersom begge løsningene inneholder kloridionet.
Det jeg gjorde var å finne mol til Magnesiumklorid, som jeg fant ut er n = 0,03125 mol
og til FeCl3 , n = 0,28 mol.Herfra kommer jeg ingen vei. :(
felles ioneeffekt har vi bare når salta er tungtløselige, dvs[tex]Ksp[/tex]
men her:
[tex]MgCl_2(aq) og FeCl_3(aq)[/tex]

[tex][Cl^-]=\left(\frac{250*0,125*2}{1050}+\frac{800*0,35*3}{1050}\right)\,M \approx 0,86\,M[/tex]

altså 2 mol Cl^- fra MgCl2 og 3 mol Cl^- fra FeCl3
V(tot) = 1050 ml
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Gjest

Okei, takk for hjelpen, ser hva du mener her. :)
Men det er en ting jeg generelt lurer på når vi regner med konsentrasjon, er omgjøring fra mol/l til andre enheter som f. eks g/l og g/ml

er det noen klinkenes klare regler for dette? det står absolutt ingen regler eller eksempler for dette i kjemiboka :(
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Gjest skrev:Okei, takk for hjelpen, ser hva du mener her. :)
Men det er en ting jeg generelt lurer på når vi regner med konsentrasjon, er omgjøring fra mol/l til andre enheter som f. eks g/l og g/ml
er det noen klinkenes klare regler for dette? det står absolutt ingen regler eller eksempler for dette i kjemiboka :(
hintet er molmassa, gå via molmassa til forbindelsen...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Gjest

så til g/l, ganger jeg kun med mm, også til g/ml, deler jeg på tusen igjen?
Svar