Utregning av krefter

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Lacamomille

Hei, jeg holder på med en fysikkoppgave jeg har strevd litt med en stund, ville blitt kjempeglad om noen her vet noe om dette :D "En romsonde uten mannskap blir skutt opp fra en fremmed planet, men kort tid etter starten slutter rakettmotoren å fungere. Bevegelsen er hele tiden loddrett, romsonden har masse på 1500 kg og rakettmotoren gir konstant skyvekraft." Jeg har funnet tyngdeakselerasjonen på planeten (7,1 m/s^2) og akselerasjonen mens rakettmotoren fungerer (4 m/s^2). Spørsmålet jeg ikke får til er: "e) Lag en figur som viser de kreftene som virker på romsonden mens rakettmotoren enda fungerer. Regn også ut hvor stor skyvekraft rakettmotoren gir." Dette er altså e-oppgaven, jeg har funnet svar på gir en del annet om fart osv., men akkurat til denne oppgaven tror jeg ikke dette er viktig ettersom jeg vel skal bruke Newtons andre lov? Svaret skal her bli 17000 N. Når det gjelder tegning av krefter, er det da riktig å kun tegne på friksjonen? Raketten skytes jo opp.. Er veldig usikker når det gjelder disse to problemstillingene, så ville blitt kjempeglad for svar!
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Vil helst du skal tenke selv, men er litt snill med deg og gir fullstendig løsning :) Så får du bruke hvert steg som et hint, og prøve selv før du leser videre:

Det virker to krefter (om vi ser bort fra eventuell luftmotstand); tyngdekraften [tex]G=ma[/tex] og kraften raketten skyves framover av, la oss kalle den [tex]F[/tex]. De to kreftene virker i motsatt retning, og med resultantakselerasjon på 4 m/s^2, får vi

[tex]\sum Krefter=ma=1500\mathrm{Kg} \cdot 4\mathrm{\frac{m}{s^2}=6000N}[/tex]

[tex]F-G=6000 \mathrm{N}[/tex]

[tex]F=6000 \mathrm{N} + G = 6000 \mathrm{N} + ma = 6000 \mathrm{N} + (1500 \cdot 7,1) \mathrm{N}=(6000+10650) \mathrm{N} = 16650 \mathrm{N}[/tex]
Lacamomille

Tusen takk! Jeg prøvde egentlig selv, men for meg stoppet det ved m*a :D
Svar