Fysikk sprøsmål med (derivasjon)

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Siachi

Hei Folkens :)

Jeg vet at dette er et matteforum, men vet også at flere av dere glupinger her inne har kunnskap om fysikk. Det finnes jo mye matte i fysikk.
Oppgaven er:

Grafen viser hvordan farten til en rakett varierer med tida. Den blir skutt loddrett opp med konstant drivkraft i 3,0s fra overflaten på en planet. Planeten har ingen atmosfære.

http://mail.google.com/mail/?attid=0.1& ... 7d6063070d (Jeg fikk ikke opp et bilde av grafen, håper linken virker)

Massen av raketten regner vi som konstant under oppskytningen.
a) Finn akselerasjonen i disse tre periodene:
1 mens drivkraften virker
2 fra drivkraften slutter å virke til raketten når sitt høyestepunkt
3 fra raketten er i det høyeste punktet til den når bakken (Her finner jeg ikke formelen jeg skal bruke, ei er jeg sikker på hvilke tall jeg skal sette inn)
b) Hvor høyt er raketten i det øyeblikket drivkraften opphører?
c) Hva er rakettens høyeste høyde?
d) Hvor lang tid går det fra raketten blir skutt opp og til den når bakken igjen?

Håper noen kan hjelpe meg......fysikk kan jeg svært lite om gitt :(
rawa

Hei kunne du legge ut bilde, prøvde linken men kom aldri inn
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Flyttet til "Matematikk i andre fag".

Hva har du prøvd selv, så langt? Det er ikke alminnelig praksis at vi bare løser oppgavene dine for deg.
Bilde
Siachi

Hei Aleks855;

Jeg tar opp både mattematikk og fysikk 1 for øyeblikket.

Som tidligere nevnt under matten, er kunnskapene mine kjempedårlige. Jeg har lest teorien og prøvd å løse, med de formlene jeg har bevaringslikningene, men får ikke noe ut av det. Heller vet jeg ikke helt hvordan jeg setter opp ting.
Forumet synes jeg er bra for *sånne* som meg da jeg får tips, kan sette meg ned etterpå og se gjennom og forstå problemet. Vet at prakisen her inne er ikke å få servert svarene, men det grunnlaget jeg har og liten tid, hjelper dette meg veldig mye.
Setter meget stor pris på hjelpen jeg får :))
Siachi

Jeg har klart første.....det er 30 m/s^2

Noen som kan hjelpe meg med de andre? :)
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Hint til nr. 2: Hva er farten til raketten når den er i det høyeste punktet?
Siachi

Jeg trodde at utfra graven er det høyeste punktet 90m/s....ved 3 sek. Det var slik jeg fant ut det første.
Så da er vel det ikke dette det høyeste punktet?
Så tenkte jeg at i oppgaven står det at drivkraften har sluttet å virke, er det *høyest* akselerasjon i null?? Når jeg regner ut fra v0=0 får jeg heller ikke noe svar. Mitt svar blir -3, men skal bli -6......jeg har dvelet med oppgavene før jeg la dem ut her. Arg irriterende at jeg ikke ser hvor problemet er..... :(
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Raketten snur når den har nådd det høyeste punktet, så da må jo farten et øyeblikk være lik null. Av grafen ser vi at dette skjer etter 18 sekunder. Nå kan du sikkert finne akselerasjonen?
Siachi

Jeg regnet mer på det etter jeg postet siste melding. Etter å ha regnet på det fikk jeg svaret -5, noe som også var galt.
Leser det du skrive nå.........ser det nå at jeg har glemt å trekke fra 3 sekunder!! nå er svaret -6 :)
Små feil ødelegger alt hehe...!
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Jeg vet ikke om jeg skjønner helt hva du mener når du sier at du trekker fra 5 ... Her kan du i alle fall se hvordan jeg kom frem til svaret:

[tex]a= \frac {\Delta v}{\Delta t} = \frac{0-90m/s}{18s-3s}=-6 m/s^2[/tex]

Edit: Ser at jeg leste posten din feil :)
Siachi

Jeg satt det opp akkurat slik som du kom fram til..........bare som sagt uten å trekke fra 3 sekunder :)
Nå jobber jeg meg videre......er ikke helt sikker hvilken formel jeg bruker på neste. Har jo tallene nå........
Noen hint? :)

Det er nettopp dette som er bra med forum. Jeg sitter alene og jobber med dette, men står fast på småting og kommer ikke videre. Hyggelig med litt dialog.
Takk for all hjelp sålangt :)
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Jeg har selv fått mye hjelp på forumet, så det er hyggelig om jeg kan gi litt tilbake :)

De første tre sekundene var det en kraft som dyttet raketten oppover. Hvilken kraft bremset deretter raketten slik at den etterhvert fikk farten null (ga raketten negativ akselerasjon)? Kommer det til nye krefter når raketten faller ned mot planeten igjen?

Eventuelt: Vi ser at fartsgrafen er rettlinjet. Hva sier det oss om den deriverte?
Siachi

I fysikken finner vi hastighet når vi deriverer veilengde-funksjonen og aksellerasjon når vi deriverer hastighetsfunksjonen. Farten er det man er ute etter når man deriverer en funksjon. Ikke gjennomsnittsfarten over tid, men en slags "momentan fart", farten i øyeblikket.

Fra matte lærte jeg for to uker siden at ved den deriverte finner man stigningen og evnt topp/bunnpunkt. Er jeg på bærtur? :?

Kommer bare fram til a=v'(t)

Her står det still gitt..... :oops:
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Du har rett i at akselerasjonen er den deriverte av fartsfunksjonen, og at vi finner den momentane akselerasjonen når vi ser på den deriverte i et punkt på fartsgrafen. En annen måte å si det på er at den momentane akselerasjonen er det samme som stigningstallet til fartsgrafen.

Men en rett linje stiger jo hele tiden like mye. Da er den deriverte (stigningstallet) lik overalt på grafen, altså konstant.

Dette rimer godt med det vi kan anta om kreftene som virker på raketten. Etter at raketten er tom for drivstoff, er det kun planetens tyngdekraft som virker.
Svar