Snittfart i en akselerasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest25

Heisann! Sitter og pønsker på en opgave jeg ikke helt skjønner.

Jeg har en bil som ifølge databladet bruker 9,5 sekunder på å nå 100 km/t.

Hvordan rekner jeg ut snittfarten i akselerasjonen?

Og hvor stor fart ville bilen ha hatt etter 130 Meter?


Om non kunne ha hjelpet meg med dette hadde jeg vært evig takknemlig! =)
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Gjest25 skrev:snittfarten i akselerasjonen?
Hva betyr dette?
Gjest25

ettam skrev:
Gjest25 skrev:snittfarten i akselerasjonen?
Hva betyr dette?

Når bilen har nådd 100km/t så har den lagt igjen en viss avstand i meter. Snittet av farten av den lengden jeg er ute etter.
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Mener du det er rimelig å anta jevn akselerasjon (fartsøkning) her? Da er det enkelt å beregne.
Gjest25

ettam skrev:Mener du det er rimelig å anta jevn akselerasjon (fartsøkning) her? Da er det enkelt å beregne.
Har kommet fram til at bilen må kjøre 277,4M for og oppnå en hastighet på 100Km/t. Teoretisk

http://wiki.answers.com/Q/How_much_dist ... h?#slide=1

Denne linken har et mere komplisert regnestykke som jeg ikke begriper meg på enda. Dette blir vel mere realistisk?
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Edit; Feil beregning
Sist redigert av skf95 den 15/03-2014 17:48, redigert 1 gang totalt.
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Siden startfarten er lik null får vi følgende fire bevegelseslikninger, dersom vi antar konstant akselerasjon:

[tex](1)\,\,\,\, s = \frac{vt}{2}[/tex]

[tex](2)\,\,\,\, v = at[/tex]

[tex](3)\,\,\,\, s = \frac12 at^2[/tex]

[tex](4)\,\,\,\, v^2 = 2as[/tex]

Her er:

v : [tex]sluttfart[/tex]
s : [tex]strekning[/tex]
t : [tex]tid[/tex]
a : [tex]akselerasjon[/tex]

Jeg velger å regne alle størrelser i "grunnenhetene", dvs [tex]m/s[/tex] , [tex]m[/tex], [tex]s[/tex] og [tex]m/s^2[/tex].

Så til beregningene:

1) Hva var gjennomsnittsfarten?

Likning (1) gir meg strekningen:

[tex]s = \frac{vt}{2} = \frac{100 : 3,6 m/s \cdot 9,5 s}{2} = 131,9 m[/tex]

Gjennomsnittsfart er definert som [tex]\bar v = \frac{\Delta s}{t}[/tex], men siden vi kan sette strekningen i startpunktet til null får vi forenklet denne til [tex]\bar v = \frac{s}{t}[/tex]

Derfor får vi gjennomsnittsfarten: [tex]\bar v = \frac{s}{t}= \frac{131,9}{9,5} = 13,9 m/s = 13,9 \cdot 3,6 m/s = 50 km/h[/tex]

Kommentar: Dersom jeg uten å sette inn tall i formlene hadde regnet på formlene ville jeg sett at formelen gjennomsnittsfarten i denne oppgaven ville blitt [tex]\bar v = \frac{v}{2}[/tex]. (Husk at [tex]v[/tex] er her sluttfarten). Denne sammenhengen ender opp med å bli så enkel fordi startfarten ble satt lik null.

Så til det siste spørsmålet:

2) Hva er farten når bilen passerer [tex]s = 130 m[/tex]?

Dette er like før bilen når 100 km/h, se strekningen som ble beregnet tidligere.

Likning (2) gir oss akselerasjonen:

[tex]a = \frac{v}{t} = \frac{100 : 3,6 m/s}{9,5 s} = 2,92 m/s^2[/tex]

Likning (4) gir oss farten etter 130 m:

[tex]v = \sqrt{2as} = \sqrt{2 \cdot 2,92 m/s^2 \cdot 130 m } = 27, 57 m/s = 27,57 \cdot 3,6 km/h = 99,3 km/h[/tex]


En liten ting til slutt: Det er et par år siden jeg underviste i F1, men jeg mener denne oppgaven står i ERGO. Stemmer det? Mener jeg har regnet den før... :wink:
Svar