2.117 Ergo 2

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Zewadir
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 20/04-2013 15:44

Hei, jeg trenger litt hjelp med en oppgave i Fysikk 2:
Oppgave 2.117 Du skyter med rifle på en skive 300m unna. Kula har utgangsfarten 700 m/s. Hvor høyt over blinken må du sikte for å treffe midt i blinken. (De ser bort i fra all friksjon)

- Her sier oppgaven lite om betingelsene for skuddet og jeg klarer da å regne ut at man kan skyte vannrett fra en høyde 0.86m over blinken for å treffe midt i. Sett at man skal skyte fra samme høyde som blinken, hvilken vinkel må man da ha? (tror jeg oppgaven spør om fordi svaret i fasit er en vinkel) Er det noen som vet hvordan man løser denne?
Try not to become a person of success. Rather become a person of value.
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Tips:

Prøv å lage en figur. Sett opp alle bevegelseslikningene (dekomponert du kan). Ser du at [tex]v_{0y}[/tex] og [tex]v_{y}[/tex] er like store, men motsatt rettet. Se om du kommer videre med dette. Du vet også at [tex]s_x = 300 m[/tex]. I toppen av kulebanen er [tex]v_y = 0[/tex], ved dette tidspunktet er [tex]t[/tex] lik halvparten av tiden hele "kastet trenger".

Håper dette hjelper!
Zewadir
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 20/04-2013 15:44

Hei, jeg trenger desverre litt mer hjelp. Er litt sliten i dag så jeg klarer ikke helt å "connect the dots".
Det jeg sliter med er at det går i en sirkel.
- Tiden det tar er avhengig av x-komponenten til startfarten (Vox).
- Vox er avhengig av vinkelen til skuddet.
Try not to become a person of success. Rather become a person of value.
Zewadir
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 20/04-2013 15:44

Sketch 2014-03-18 14_45_06.png
Sketch 2014-03-18 14_45_06.png (230.07 kiB) Vist 7405 ganger
Hei, prøvde å gjøre det du sa, men sliter fortsatt litte gran med følgende:
- Sin x * Cos x = ?
- S(x) = 150 eller 300?

Setter veldig stor pris på all hjelpen du har gitt :D
Try not to become a person of success. Rather become a person of value.
Zewadir
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 20/04-2013 15:44

Hei, beklager hvis jeg bryter noen normer med å "bumpe" denne tråden til toppen, men er det noen som vet hvordan man løser denne?
Try not to become a person of success. Rather become a person of value.
Gjest

Jeg ser ikke helt hvordan man skal komme utenom å bruke buelengden her... Og det er vel ikke VGS-pensum?

Med mindre man godtar cirka-svar, da... Man kan jo i så fall anta at horisontal fart er 700m/s, og forenkle slik. Da vet man hvor lang tid kulen bruker i luften, og kan dermed enkelt finne høyden på toppen av banen. Det vil jo være svært lite feil, men må si det er lite tilfredsstillende med et tilnærmingssvar...
Gjest

En annen idé jeg har er å finne funksjonsuttrykket som beskriver kulebanen. Du vet jo at den har nullpunkter i 0 og 300, så det blir en ligning på formen $f(x)=-ax^2 + 300ax$. Prøv f.eks. med $a=10^{-5}$ så ser du at grafen er i alle fall noe som ligner. Nå gjelder det bare å finne riktig $a$ slik at grafen faktisk blir riktig. Finner man den er det jo bare å derivere funksjonen i $x=0$ for å få stigningstallet, så vil svaret på oppgaven være 300 * stigningstallet.

Da er bare problemet å finne denne $a$-en...
Zewadir
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 20/04-2013 15:44

Hei, det var en god idé, men dessverre vet jeg heller ikke hvordan man finner "a"-en. Etter litt googling fant jeg en side:

https://www.boundless.com/physics/two-d ... nch-angle/

som skriver at vinkelen kan finnes ved formelen: (d=distanse)
[tex]\theta = \frac{1}{2} sin ^{-1} (\frac{gd}{v^{2}})[/tex]

Hvordan de kommer fram til den prøver jeg fortsatt å finne ut...
Try not to become a person of success. Rather become a person of value.
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Her kommer løsningen:

http://www.2shared.com/photo/RMkDXvHB/2 ... 82519.html

http://www.2shared.com/photo/pztf-B7-/2 ... 82542.html

Dette med å dele bilder på formuet kan jeg ikke helt. Håper du finner ut av det!

Som du ser følger mine beregninger dine et stykke...
Sist redigert av ettam den 22/03-2014 18:45, redigert 1 gang totalt.
Zewadir
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 20/04-2013 15:44

Herlig! Dette var råbra, tusen takk. Jeg er svært takknemlig :D
Try not to become a person of success. Rather become a person of value.
Gjest

ettam skrev:Dette med å dele bilder på formuet kan jeg ikke helt.
Hvis du laster opp på Imgur.com vil du få en link som det bare er å lime rett inn i forumet, så får du bildet rett i innlegget, samtidig som man kan trykke på det for å bli videresendt til bildet i fullskala format. :)
Svar