Protolyse

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

En løsning som inneholder 4,0 g HCOOH per liter, har en pH-verdi lik 2,4. Regn ut konsentrasjonen av H3O+ og protolysegraden.

Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal gjøra om 4,0 g til mol/L? og sier oppgaven at konsentrasjonen av HCOOH er 4,0g/l ?

konsentrasjonen av H3O+ fant jeg var tilnærmet 4,0*10^-3
men protolysegrad skjønner jeg ikke helt hvordan den skal regnes ut ellers. Boka forklarer dette meget dårlig, dessverre. :(
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

ThomasSkas skrev:En løsning som inneholder 4,0 g HCOOH per liter, har en pH-verdi lik 2,4. Regn ut konsentrasjonen av H3O+ og protolysegraden.
Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal gjøra om 4,0 g til mol/L? og sier oppgaven at konsentrasjonen av HCOOH er 4,0g/l ?
konsentrasjonen av H3O+ fant jeg var tilnærmet 4,0*10^-3
men protolysegrad skjønner jeg ikke helt hvordan den skal regnes ut ellers. Boka forklarer dette meget dårlig, dessverre. :(
[tex][HCOOH] = (4g/ molmassa) / 1 L = 0,087\, M[/tex]
og
[tex][H^+]=10^{-2.4} M = 3.98 \,mM[/tex]
der
protolysegraden er:
[tex]\frac{100*(3,98*10^{-3})}{0,087}=\,4,58\,\percent[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Thanks, vet du om noen websider/links som har Ka-verdier og Kb-verdier til syrer og baser? Boka er fattig på slikt og,

Oppgaven er som følger:

finn pH i en 0,235 mol/L NaCl-løsning

og da trenger jeg Kb verdien til HCL, eller kanskje Ka også finne Kb ut ifra vannets ione produkt?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

ThomasSkas skrev:Thanks, vet du om noen websider/links som har Ka-verdier og Kb-verdier til syrer og baser? Boka er fattig på slikt og,
Oppgaven er som følger:
finn pH i en 0,235 mol/L NaCl-løsning
og da trenger jeg Kb verdien til HCL, eller kanskje Ka også finne Kb ut ifra vannets ione produkt?
mener du 0,235 M NaCl, så er pH = 7, pga nøytral løsning.
er d 0,235 M HCl, så sterk syre med pH = 0,63...

Ka og Kb bare ved svake syrer og baser, der Ka << 1 og Kb << 1.

sjekk formelsamlinga på K2 eksamen på slutten i linken...
Vedlegg
Eksamen-K2-H12.pdf
(1.39 MiB) Lastet ned 361 ganger
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Mhm, takker og bukker. Jepp mente NaCl, skjønte tankegangen med nøytral løsning. ;)
Svar