Kjemi - regning syre og base titrering

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hei, jeg har en utregningsoppgave her i emnet syrebasetitrering, men jeg forstår den virkelig ikke da jeg ikke klarer å skille ut informasjonen jeg skal bruke. Det jeg helst ønsker et ledetråder til hvordan jeg bør tenke og hvorfor.

På a) tenkte jeg jo først å beregne stoffmengden av NaOH, også finne konsentrasjonen av eddiksyra, og kom da til at svaret 0.0596 mol/L , men fasiten sier 1,2 mol/L. På c) må jeg vite pH fra b), men jeg velger da indikator ved å sammenlikne omslagsområdet til ulike indikatorer ed pH-verdiene fra b).
Håper på respons, takker :)


En undersøkelse av husholdningseddik ble utført slik: 50,0 mL husholdningseddik ble fortynnet med destillert vann til 1,00 L i en målekolbe. 25,0 mL av den fortynnende løsningen ble tatt ut med pipette og overført til en erlenmeyerkolbe, tilsatt indikator og titrert med 0,0559 mol/L NaOH. Forbruket var 26,8 mL NaOH.

a) Regn ut konsentrasjonen av eddiksyre i husholdningseddiken.

b) Regn ut pH i den eddiksyreløsningen som var i erlenmeyerkolben før titreringen startet. Regn også ut pH ved ekvivalenspunktet når du går ut fra at sluttvolumet i erlenmeyerkolben var 51,8 mL. Bruk det du vet om titrerkurver, og disse svarene, til å lage en enkel skisse av titrerkurven.

c) Hvilken indikator ville du brukt?

d) I forsøket ble standardløsningen av NaOH helt opp i en byrette som nylig var spylt med destilert vann, og som fortsatt var fuktig. Hvordan virket dette inn på resultatet av titreringen? Begrunn svaret
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Gjest skrev:Noen? :)
nå tar jeg dette på sparket uten regning først;

a) husk faktoren 1000/50=20:

[tex][HA]=\left((0,0559*26,8)/25\right)*20=1,2\,M[/tex]

b)
[tex]pH=0,5(pKa-lg(1,2)) = 2,33[/tex]

bruker en short-cut formel for pH, uten ICE.
"lav" pH for svak syre, men den er 1,2 M

c)
ved ek pkt har vi svak base;
[tex]HA + OH^- => A^- + H_2O[/tex]

[tex][A^-]=0,029\,M[/tex]

[tex]pOH=0,5(pKb-lg(0,029)) = 5,4[/tex]
der
[tex]pH(ek. pkt)=8,6[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Gjest

Hei, takk for svar!
Men det var noe jeg ikke skjønte :P, spesielt på b)

og hva ville du sagt er pKb og pKa siden du bruker det? :)
Men fasiten sier at på b) så er svaret pH = 3,0 og pH = 8,6
Vet ikke om jeg kanskje skrev forrivirrende :D , mente skjønner ikke oppgaven på a) b) og d) siden det er regneoppgaver, eller ihvertfall a) og b) ;)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Gjest skrev:Hei, takk for svar!
Men det var noe jeg ikke skjønte :P, spesielt på b)
og hva ville du sagt er pKb og pKa siden du bruker det? :)
Men fasiten sier at på b) så er svaret pH = 3,0 og pH = 8,6
Vet ikke om jeg kanskje skrev forrivirrende :D , mente skjønner ikke oppgaven på a) b) og d) siden det er regneoppgaver, eller ihvertfall a) og b) ;)
siden jeg ikke-bruker ICE, vil pH bli unøyaktig. Men er [HA] = 1,2 M rett?
pH(0,1 M HA) = 2,87

Ergo må pH(1,2 M HA) < 2,87 og fasit feil
:=)

Teori-spm for du ta sjøl... :=)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Gjest

I see, men hvis vi på a) sier det slik at det er like mange mol eddiksyre i løsningen på 25 mL. Denne løsningen vil da tilsvare 25/1000 av 50 mL eddiksyre ved start, da tenker jeg stoffmengden vil være 40 * n(NaOH)?

Da c = n/v = 40*0.0016 mol /(0.025L+0.0268L) = 1.2 mol.

på b), altså pH i kolben før titrering, setter jeg opp Kb for eddiksyra, og får likninga: 1.8*10^-5= x^2/(0.0559-x) gir x = 0.00099

pH = -log 0.00099 = 3,00 Dette er altså mit forslag bare, eller jeg spør rett og slett om det kunne være en tenkemåte da jeg bare prøvde meg litt fram akkurat nå :D

Men fpr pH ved ekp. da bruker du at C (NaOH) = n/v = 0.0016 mol / 0.0518 L = 0.030

eller? du får 0.029 og jeg 0.030 også skal du rett og sletten bruke Kb til NaOH for å finne pOH, og bruke at pH = 14 - pOH?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Jeg er litt dårlig til å lese andres forslag, spes i kjemi...sorry.

Hvis [HA] = 1,2 M er riktig skal pH bli ca 2,33. Imidlertid trur jeg oppgava etterspør pH før fortynning
DVs
[tex][HA]=\left((0,0559*26,8)/25\right)= 0,06 M[/tex]
):
[tex]pH = 0,5(pK_a - lg(0,06)) = 3,0[/tex]

så har du d berømte fasitsvaret :=)
===
===

i ekv pkt (EQ point) har vi danna ei svak base med [tex][A^-] = 0,029\,\, M \,\,\,(evt \,\,0,03\,\,\, M)[/tex] flisespikkeri :-)

begge gir [tex]pH(EQ\,\, point) = 8,6[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Gjest

Hei igjen!
Jeg takker for hjelpen så langt, men jeg må innrømme at jeg virkelig prøver å forstå utregningene, men klarer det bare ikke :(

i a) [HA]=((0,0559∗26,8)/25)=0,06M , jeg skjønner ikke helt hvorfor du ganger mol til NaOH som er 0,0559 med 26,8 også deler på 25?? Videre bruker du at pH=0,5(pK a −lg(0,06))=3,0 , jeg tror ikke vi har vært borte i dette uttrykket, da jeg heller ikke gjenkjenner pKa, men tipper Ka er syrekonstanten? men til hvilken syre, og hvorfor kommer den inn i bildet her ? :P

på b) skal vi da finne pH i eddiksyra før titreringen, også regne ut pH ved ekvivalenspunktet når du går ut fra at sluttvolumet i erlenmeyerkolben var 51,8 mL. Starter med å se på før titreringen. Du skrev pH=0,5(pKa−lg(1,2))=2,33 , på en måte så skjønte jeg ikke det heller dessverre siden det likner på samme framgangsmåte som i a) ? Det jeg gjorde på papiret var å skrive opp reaksjonen mellom eddiksyra og vann: CH3COOH + H2O --> CH3COO- + H3O+ , videre vet jeg at eddiksyra er svak, og da for å finne konsentrasjonen tenker jeg å sette opp et likevektsuttrykk med syrekonstanten Ka,
altså Ka =(CH3COO-)*(H3O+)/((CH3COOH)) , løser på kalkulator for å finne x, og får da at x = 0,00099 mol/L,
Da vet jeg at jeg kan bruke at pH = -log 0.00099 og får at pH = 3,00 , at du får 2,33 kan jeg da skjønne for boka uttrykker ikke helt spørsmålet godt, som du sier, det er jeg helt enig i :)

Største problemet mitt ved slike oppgaver er da det andre spørsmålet i b), nemlig å finne pH ved ekvivalenspunktet når vi bruker at volumet i erlenmeyerkolben er 51,8 L. Mitt første spørsmål er da hvordan skal jeg tenke? Altså hvilke reaksjoner, syre eller base, og itillegg hvilke tall skal jeg se på aller først??

Men ved ekvivalenspunktet, det er her jeg da sliter mest. Du skrev at:

ved ek pkt har vi svak base;
HA+OH − =>A − +H 2 O

[A − ]=0,029M

pOH=0,5(pKb−lg(0,029))=5,4
der
pH(ek.pkt)=8,6

Hvordan vet jeg at vi har svak base ved ekp? Og hvilken er det i så fall, og hvor stammer den fra, NaOH eller CH3COOH? Og hvordan kommer du da fram til at konsentrasjon av denne basen (A-), som jeg ikke vet hvilken svak base det er, har konsentrasjonen 0,029 M? På pOH = ser jeg igjen at du bruker pKb, pH til basekonstanten det her?? Du får at pOH = 5,4 , og jeg er rimelig sikker på at du finner pH ut ifra pH + pOH = 14, --> pH = 14-5.4 = 8,6, og dette stemmer selvfølgelig med fasiten.

Ut ifra det du skrev, skjønner jeg at du sikkert setter opp uttrykket for en svak syre, bruker så basekonstanten for å finne konsentrasjonen, og da har du Oh, finner da pOH ved logaritme, og bruker vann formlenen som jeg kaller.

Vil bare si at det betyr utrolig utrolig, nei uendelig mye at du ikke blir irritert på meg og tar en titt på dette siden jeg jobber hardt og ønsker å oppnå gode resultater, men syrebasetiteringen er litt tricky akkurat nå. Det andre i kapitellet har jeg for lengst skjønt, men denne titreringen er det aller siste av selve kapitellet, og vi skal ha prøve nå om noen dager. Ser nemlig at du har utrolig god peiling på kjemi, sikkert mye mer enn læreren vår. hehe :D

Anyways, takker igjen! :)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Hei igjen ja,

altså tankegangen er ca; det du tilsetter av sterk base med kjent [NaOH] og volum, vil reagere med svak syre HA og forbruke alt.
Da veit du jo hvor mye det opprinnelig var av HA;

[tex]n(HA)=n(NaOH)[/tex]
derfor er
[tex][HA] = 0,06 M[/tex]
og pH = 3,0.
Evt så er [HA] = 0,06 M *(1000/50) = 1,2 M (med pH = 2,33).

Formelen under er en rask variant av pH for svake syrer/baser, som er enkel og rask.. Jeg vet ca når den skal brukes iforhold til Ka. Den kan utledes fra vanlig Ka-protolyse.
Imidlertid vet jeg en person her inne med signaturen 2357 har utleda den. Den er grei, hvis du kan litt matte. Søk etter bruker 2357 hvis du er interessert i formelen/utledninga. Jeg har ikke tid nu.

[tex]pH=0,5(pK_a - \lg(0,06))[/tex]
der
[tex]pKa = -\lg(K_a)[/tex]
===
===
forresten ved halv-ek. pkt/halvtitr.pkt så gjelder:
[tex]n(HA) = n(A^-)[/tex]
og da er;
[tex]pH = pK_a - \lg(1) = pK_a[/tex]
dessuten er V(NaOH) = 26,8/2 ml = 13,4 ml
siden[tex][HA]=[A^-][/tex]
===
===
og ved ek. pkt så gjelder jo:

[tex]HA + NaOH =>A^- + H_2O,\,\,\,\,\,K=1/K_b[/tex]

[tex]n(HA)=n(OH^-)[/tex]

her er faktisk [tex]K=1/K_b=1,8*10^9[/tex]
til reaksjonen over ekstremt stor. Den er forskyvd 100% til høyre.
Det betyr jo at NaOH har reagert med all svak syre (evt motsatt) og danna svak base i som speiles i K. K >> 1
Alt er altså overført til Na-acetat ([tex]A^-)[/tex]
Husk at tot. volum, V(tot) er 51,8 ml svak base.
Så dens konsentrasjon er enkelt;

[tex]((0,0559 mol/L)* 26,8 mL) / 51,5 ml=0,029\,\,M[/tex]
denne kan du regne på vanlig måte med ICE, som lærebøkene bruker. Dvs svak base som protolyserer etc, men jeg bruker mr. short-cut;
[tex]pOH=0,5(pK_b-\lg(0,029))=5,4[/tex]
):
[tex]pH=8,6[/tex]
der
[tex]pKb = -\lg(K_b)[/tex]

===
===
håper det hjalp litt
:=)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar