Eksamen FYS2 V14

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Gjest

skf95 skrev:
Zewadir skrev:Ble positivt overrasket over Oppgave 2 del 1, pleier vanligvis å være masse utgreiinger om et stort tema, men det var deilig at det var litt blandede temaer denne gangen. Oppgave 4 var en liten kalddusj, vinkelfarten skulle jeg gjerne visst hvordan man kom fram til...

Hadde du den i dag skf95?
Yup. Enig at det meste var greit bortsett fra vinkelfarten. Men kom nå fram til svaret, dog på en litt tvilsom måte. På del 1 svarte jeg forøvrig slik på flervalgsoppgavene (etter sammenlikning er disse svarene identiske (etter en rask sammenlikning) med det vinneren av Fysikkolympiaden svarte :D. Ingen garanti, men lyder godt):

a-B
b-D
c-C
d-A
e-C
f-C
g-D
h-A
i-A
j-D
k-C
l-D
m-B
n-D
o-A
p-D
q-B
r-A
s-D
t-A
u-D
v-B
w-A
x-C
Fikk samme svar som deg på del 1. Høres bra ut for oss begge!
Eksamenen var rimelig straightforward, men sleit med den beryktede oppgave 4 b).
Hadde sikkert ikke fått 6 uansett, men er mer irritert over at jeg ikke fikk til den oppgaven. Bryr meg fint lite om karakteren så lenge jeg veit at jeg hadde fått det til. Æsj óg.
Gjesten

Er det en fullverdig god løsningsmetode og bruke formelen Ems=vB*l på oppgave 4.b? Fikk riktig svar, men det kan jo for all del være flaks..
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Jeg gjorde det samme. Du hadde jo maksemsen.
Injusto
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 22/05-2014 22:33

nvm.
a100_sausages
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 27/05-2013 21:05

Jeg har nå laget et løsningsforslag. Tilbakemeldinger mottas med takk, i hvert fall de positive. Jeg har forsøkt å gjøre skissene og algebraen litt pedagogisk, men dette er mitt første løsningsforslag.
Jeg laster opp det opp som Word-fil uten fancy Latex o.l, da jeg ikke er spesielt teknisk anlagt. Å forsøke å tegne en spole på Paint sto derfor aldri på agendaen, ettersom jeg hadde store nok problemer på papir på torsdag.

Trykkleif og hjerneblødninger rettes fortløpende, og jeg svarer gjerne på spørsmål :)
Vedlegg
Løsningsforslag fysikk 2 V14.docx
(105.68 kiB) Lastet ned 538 ganger
Sist redigert av a100_sausages den 25/05-2014 06:55, redigert 1 gang totalt.
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Flotte saker! Bildet under gjør vel susen til oppgave 2 del 1 når Paint-skillsene ikke strekker til. Legger også ved sensorveiledningen, der blant annet veiledende poengfordeling på de ulike oppgavene framkommer.
Oppgave 2 del 1.png
Oppgave 2 del 1.png (69.88 kiB) Vist 6249 ganger
Vedlegg
REA3005_Fysikk_2_Sensorveiledning_V14-2.pdf
(97.91 kiB) Lastet ned 355 ganger
Zewadir
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 20/04-2013 15:44

a100_sausages skrev:Jeg har nå laget et løsningsforslag. Tilbakemeldinger mottas med takk, i hvert fall de positive. Jeg har forsøkt å gjøre skissene og algebraen litt pedagogisk, men dette er mitt første løsningsforslag.
Jeg laster opp det opp som Word-fil uten fancy Latex o.l, da jeg ikke er spesielt teknisk anlagt. Å forsøke å tegne en spole på Paint sto derfor aldri på agendaen, da jeg hadde store nok problemer på papir på torsdag.

Trykkleif og hjerneblødninger rettes fortløpende, og jeg svarer gjerne på spørsmål
Veldig bra løsningsforslag, detaljert og med alle momentene inkludert. Nydelig arbeid :)
Try not to become a person of success. Rather become a person of value.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Fantastisk bra og detaljert løsningsforslag a100_sausages. Jeg underviser ikke fysikk, så jeg har ikke så noen tilbakemeldinger å komme med, men jeg leker meg litt med tanken om å lage en egen side på matematikk.net for fysikk-eksamen på samme måte som vi har gjort for matte-eksamenene. Håper det går bra at jeg da legger ut din besvarelse på wikien når/hvis vi kommer så langt. Jeg har ikke snakket med Kenneth om å lage en slik side, og vi har jo tradisjonelt vært litt redd for å vanne ut matte-fokuset på sidene .. men akkurat nå heller jeg mot at det kunne vært nyttig for mange med en slik side...
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Supert løsningsforslag! :)
a100_sausages
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 27/05-2013 21:05

Takker og "bøyer meg i hatten" for de positive tilbakemeldingene :)
@Vaktmester: Helt greit for meg at du legger den ut, sikkert mange VGS-elever som kunne tenkt seg en liten samleside for realfagseksamener.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

a100_sausages skrev:@Vaktmester: Helt greit for meg at du legger den ut, sikkert mange VGS-elever som kunne tenkt seg en liten samleside for realfagseksamener.
Flott - da skal jeg ta meg av saken innen kort tid :-)
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Flott - da skal jeg ta meg av saken innen kort tid :-)
Da har jeg løsningsforslag til halve eksamen høst 2013 å bidra med, skrevet i wikimedia-format, om det er det det heter :) Kan fullføre løsningen i løpet av uka.
Svar