En liten omregning i økonomi

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
magnusrb
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 11/06-2014 09:20

Hei
Jeg sitter å jobber litt med makroøkonomi, og det er en omregning jeg ikke får til å fungere.

Jeg skal gå fra k^(-1/q) [(k^((q-1)/q)+1]^(-1) -k^(-1) < 0

Til

k^(-1/q) - k^(-1/q) - k^(-1) < 0

Dette går dessverre ikke opp for meg... jeg ender gang på gang med k^(-1/q) + k^(-1) - k^(-1) < 0

Håper noen kan hjelpe meg med å oppklare hvor jeg regner feil.

Takk
Magnus
Auduns

Det er mye lettere for oss å vise hvor du har regnet feil om du viser hvordan du faktisk har regnet, og ikke bare restultatet ditt, det er også mye større sjanse for at noen orker å svare om du legger med hva du har gjort selv.
magnusrb
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 11/06-2014 09:20

Hei
Takk for innspillet, men om du setter det opp på papiret vil du se at det der ER utregningen. Det er kun en kjapp liten multiplikasjon. Men jeg får den ikke til.

Tror det tar noen med sånn passe matteferdigheter omtrent 2 minutter å skrive + løse oppgaven. Så håper noen har tid til å hjelpe meg, Takk.
magnusrb
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 11/06-2014 09:20

Hei
Takk for innspillet, men om du setter det opp på papiret vil du se at det der ER utregningen. Det er kun en kjapp liten multiplikasjon. Men jeg får den ikke til.

Tror det tar noen med sånn passe matteferdigheter omtrent 2 minutter å skrive + løse oppgaven. Så håper noen har tid til å hjelpe meg, Takk.
Auduns

OK,

Vi har

k^(-1/q) [(k^((q-1)/q)+1]^(-1) -k^(-1) < 0


Gjør en multiplikasjon og får:

k^(-1/q) - k^(-1/q) - k^(-1) < 0

Samme grad av utregning som du har gjort, håper det hjelper.
magnusrb
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 11/06-2014 09:20

Jeg synes helt ærlig det går ann å vise en viss grad av folkeskikk. Om du ikke ønsker å hjelpe meg, vil jeg sette pris på om du lar være å skrive i innlegget mitt.

På forhånd takk.
Magnus
Auduns

Jeg poengterte bare hvordan du kunne få større sannsynlighet for å få et svar på spørsmålet ditt, siden folk her stort sett ikke liker å gjøre oppgaver for folk, men heller vise hva de faktisk gjør feil i utregningene sine. Svaret ditt på det tyder på at du ikke orker å skrive ned en uttregning du har gjort på papir, fordi det tar for lang tid på PC, men forventer at en trådsvarer skal bruke tid på å skrive det samme, jeg poengterer bare urimeligheten i det. Om du synes det er frekt, får det bare være, er ikke jeg som trenger hjelp med en oppgave, med tanke på svarene du får bør du kanskje revurdere framgangsmåten din.
Svar