Fysikk oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hei sann! :)
Jeg jobber litt med fysikk og kom over følgende oppgave:

To små høyttalere som er plassert i P og Q, sender lyd med bølgelengden 2,00 m i alle retninger. Avstanden PQ = 7,00 m. Høyttalerne sender i fase. I et punkt R 9,00 m fra P og minst 9,00 m fra Q kan vi ikke høre noen lyd.
Hva er den minste avstanden mellom R og Q?

Fasiten sier forøvrig 10,0 m.

Jeg kommer ingen vei, men har tenkt på noen ting.

[tex]\Delta S=(n-\frac{1}{2})\lambda \Leftrightarrow S_{2}-S_{1}=(n-\frac{1}{2})\lambda[/tex] der n = 0,1,2 osv.

Jeg tenkte på denne formelen siden det nevnes at i punktet R hører man ikke lyd, noe som tilsvarer lydminimum, og det er dette formelen representerer. Problemet er at jeg ikke vet hva jeg har. Jeg regner vel med at bølgelengden [tex]\lambda =2 .0m[/tex] , men jeg sitter fortsatt igjen med S2 og n.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Oppgaven har å gjøre med interferens mellom lydbølger.
Så lenge de to lydkildene sender lyd med samme frekvens/bølgelengde, samme fase og samme amplitude så vil det oppstå "linjer" med konstruktiv interferens og "linjer" med destruktiv interferens. Se for deg ringer i vann fra to forskjellige "kilder".
Formelen, som du muligens har riktig, ser på avstand fra et gitt punkt til de to lydkildene, mens du har oppgitt en av disse avstandene pluss avstanden mellom lydkildene. Det blir derfor en liten geometri-oppgave i tillegg.
Gjest

interessant, det har jeg ikke tenkt på. Før jeg prøver meg, har det med trigonometri å gjøre? sinussetning, cosinussetning osv.? Problemet er at jeg kan ikke se at jeg har noen vinkel oppgitt, eller blinkser jeg på noe meget viktig informasjon?
Gjest

I farten prøvde jeg å se for meg en trekant, og nedfelte høyden. Brukte Pytagoras og fant høyden, også brukte jeg Pytagoras igjen for å finne QR, men kommer fram til at QR = 8.99 = 9.0 m
men fasiten sier riktignok 10.0 meter.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Du trenger nok ikke å tenke så avansert. Bare lag deg en liten figur, se på de begrensningene/kravene som står i oppgaven og så fokusere på at det er differansen mellom avstanden til de to signalkildene du skal finne.
Svar