Fysikk 1 - hjelp til beregning av energinivåer

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Polly Nomial
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 20/09-2014 23:54

Hei!
Oppgaven lyder som følger:
"Finn av diagrammet hvilke to energinivåer som er med når kvikksølvgass sender ut blått lys med en bølgelengde på 436 nm."

Diagrammet oppgaven henviser til er et energinivådiagram, men jeg har ikke lagt det ved, fordi jeg klarer å løse oppgave - MEN, jeg lurer på om det finnes en raskere måte å gjennomføre den på.
Det jeg gjør er å bruke bølgelengden til å finne frekvensen, for så å benytte frekvensen til å finne energien til fotonet. Dermed vet jeg energiforskjellen mellom de to ukjente energinivåene. Videre vet jeg ikke om noen annen mulighet enn å rett og slett prøve meg frem med alle de oppgitte energinivåene i diagrammet (sammenligne energidifferansene med energien til fotonet) for å finne ut hvilke to energinivåer det gjelder. Når diagrammet viser de ni første energitilstandene, tar dette litt tid...

Finnes det en raskere måte å gjøre dette på?
(Si i fra hvis jeg skal laste opp energinivådiagrammet, visste ikke om det ville være til hjelp for å forstå hva jeg mener eller ikke)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Last gjerne opp diagrammet (sikkert nyttig for de som senere leser tråden)
Svar