Mekanikkoppgave til besvær - Noen gode råd?

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

bilde (2).JPG
bilde (2).JPG (1.72 MiB) Vist 3618 ganger
Heisann,

Ber ikke om at noen gjør oppgaven for meg altså, men ønsker gjerne noen tips og råd her.

Det gjelder oppgave/bilde 7.2 som er vedlagt (blir feil vei av en eller annen grunn, men skal roteres med klokken slik at teksten står rett vei), men oppgaven skal løses analytisk og oppgaveteksten er som følger:

"Regn ut kreftene i stengene S3, S5 og S6 ved hjelp av snittmetoden og ved likevekt av det enkelte knutepunkt."

Jeg antar at som vanlig, er første bud å regne ut opplagerkreftene. Som regel er det et glidelager på en av lagrene, noe som forenkler mye, men det er det ikke her, så jeg får to ukjente.

Slik jeg tolker det vil begge opplagrene ha både en X og en Y komponent?

Derfor har jeg splittet opp i FAx, FAy FBx og Fby.

Jeg har funnet FAx ved hjelp av momentlikning, men det kan jeg jo ikke bruke til å finne noen av y-komponentene, ettersom hver y-komponent går gjennom begge opplagrene?

Ettersom jeg vet FAx, kan jeg kanskje utnytte trigonometrien og finne S1 som jeg antar vil være motkraften til opplagerkraften i B? Eller er jeg ute og sykler nå? Usikker på om det er slik oppgaven skal løses.

Har seriøst brukt hele søndagen på mekanikk og lett et par timer kun på denne uten hell, så hadde blitt veldig glad for svar. :)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Merk, jeg spør kun om opplagerkreftene her. Tror jeg skal få til resten. :)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Fant ut av det. Hadde bare gjort en feil antagelse. Kan legge inn svaret om noen bryr seg, men er på farten akkurat nå. :)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Jeg blir GAL! :(

Jeg VAR sikker på at jeg hadde funnet ut av det. Fremgangsmåten var at jeg mener jeg oppdaget at det var lov å ta moment om de andre ytterpunktene på konstruksjonen også.

Derfor tok jeg moment = 0 om punktet hvor F2 treffer og kaller det e. Så tok jeg moment = 0 om punktet hvor F1 treffer og kaller det d.

Dette gir et likningssett som ikke har (entydig) løsning, så jeg kom like langt. :(

Hva pokker er det jeg gjør feil her? :?
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Utnyttet at S1 er motsatt rettet av FB.

Retningen til FB er også kjent ettersom S1 er et stanglager og går da gjennom stangas retning.

Når jeg hadde funnet X-komponenten til FB, var det enkelt å sette opp en likning for å finne hva FB var, gitt vinkelen til FB og størrelsen på FBx.

Videre var det enkelt å finne Y-komponenten til FB.

Når denne er kjent, finner man Y-komponenten til FA ved å summere krefter i y-retning.
Svar