Kjemi 1 stoffmengde oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Katzia
Cantor
Cantor
Innlegg: 137
Registrert: 15/10-2014 17:24

Hei.

Trenger litt hjelp til en oppgave da jeg står litt fast.

Svovel og kobber reagerer etter reaksjonslikningen:
2Cu(s) + S(s) -> Cu2S(s)

Fant stoffmengden til de reagerende stoffene, som er 0,0314 mol Cu og 0,0623 mol S.

Oppgaven jeg trenger hjelp til: Hvilken stoffmengde kobber(I)sulfid dannes i reaksjonen?

Vet jo at man skal bruke n=m/Mm for å finne stoffmengde, men har jo ikke massen til kobber(I)sulfid, den skal forøvrig finnes i neste oppgave så er tydelig at man ikke skal vite massen til denne delen av oppgaven.

På forhånd takk for hjelpen :-)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Katzia skrev:Hei.
Trenger litt hjelp til en oppgave da jeg står litt fast.
Svovel og kobber reagerer etter reaksjonslikningen:
2Cu(s) + S(s) -> Cu2S(s)
Fant stoffmengden til de reagerende stoffene, som er 0,0314 mol Cu og 0,0623 mol S.
Oppgaven jeg trenger hjelp til: Hvilken stoffmengde kobber(I)sulfid dannes i reaksjonen?
Vet jo at man skal bruke n=m/Mm for å finne stoffmengde, men har jo ikke massen til kobber(I)sulfid, den skal forøvrig finnes i neste oppgave så er tydelig at man ikke skal vite massen til denne delen av oppgaven.
På forhånd takk for hjelpen :-)
begrensende reaktant (limiting reactant).
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar