Hvilken gass gir blåsvart....

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Galvonso

Hei
Jeg har et som Ang redoks reaksjoner:
Vi har kaliumjodidløsning tilsatt stivelse. Hvilken av disse glassene vil gjøre løsningen blå svart? (H2, O2, Cl2 eller N1) ?

Jeg tenker at vi har jodid I- ioner til stede så dette må oksideres, men hva må reduseres? Ser av spenningsrekka at både O2 og cl2 kan reduseres, kan noen forklare hva som er riktig tenkemåte uten å bare si svaret rett ut?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Galvonso skrev:Hei
Jeg har et som Ang redoks reaksjoner:
Vi har kaliumjodidløsning tilsatt stivelse. Hvilken av disse glassene vil gjøre løsningen blå svart? (H2, O2, Cl2 eller N1) ?
Jeg tenker at vi har jodid I- ioner til stede så dette må oksideres, men hva må reduseres? Ser av spenningsrekka at både O2 og cl2 kan reduseres, kan noen forklare hva som er riktig tenkemåte uten å bare si svaret rett ut?
Det som gir den blåsvarte fargen er [tex]I_3^-[/tex] bundet inne i amylose-spiraler.

[tex]I^- + I_2 => I_3^-[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Galvonso

Ka det forstod jeg også ETTER at jeg las om karbohydrater
Hvordan kan du begrunne ut fra "pure" redoksreaksjon egenskaper?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Galvonso skrev:Ka det forstod jeg også ETTER at jeg las om karbohydrater
Hvordan kan du begrunne ut fra "pure" redoksreaksjon egenskaper?
ka?

[tex]Cl_2 + I^- => I_2 + 2Cl^-[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar