Arbeid fysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
tresko
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 05/07-2013 00:06

Et legeme har farten [tex]{8.0 m/s}[/tex] rett østover. Massen er [tex]{2.0 kg}[/tex].
Hva er det totale arbeidet som blir gjort på legemet når han endrer farten til [tex]{0}[/tex]?

Denne får jeg ikke til. Har jeg forstått det rett at man skal ta arbeidet som blir gjort når farten er [tex]{0}[/tex] minus arbeidet som blir gjort når farten er[tex]{8.0 m/s}[/tex] for å finne det totale arbeidet som blir gjort?
Jeg ser uansett ikke hvordan man skal kunne finne strekningen her, da jeg kun har [tex]{v}[/tex] og [tex]{v_0}[/tex]. Jeg kan heller ikke bruke [tex]{F=m*a}[/tex] for å finne akselerasjonen. Setter stor pris på om noen kan hjelpe meg her for jeg ser rett og slett ikke hva jeg skal gjøre her.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det blir ikke gjort noe arbeid ved konstant fart, så det du sier blir ikke helt riktig. Men det du kan gjøre er å se på energien. Arbeidet som er gjort må utgjøre forskjellen i den mekaniske energien før og etter oppbremsingen.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
hansslang
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 25/11-2014 13:05

Om jeg har forstått oppgaven riktig så spør den etter hvor mye arbeid det trengs å "bremse" opp legemet slik at farten blir 0.

Den kinetiske energien til legemet er gitt ved:
[tex]E_{k}=\frac{1}{2}2.0kg\cdot(8m/s)^2=64J[/tex]

Men om det da kreves 64J for å oppbremse legemet, er jeg ikke helt sikker på. Nå er det jo heller ikke en strekning oppgitt i oppgaveteksten, men jeg tror ikke det skal ha noe å si.

Om du har en fasit eller noen du kunne spurt om korrekt svar, så hadde det vært flott!
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Utregningen din er helt korrekt den. Siden den mekaniske energien er forandret med 64 J, må det ha blitt gjort et arbeid på 64 J. Strekning har ingenting med saken å gjøre, men kjenner man strekningen kan man f.eks. finne ut hvor stor gjennomsnittskraft som ble brukt osv.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
hansslang
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 25/11-2014 13:05

Vektormannen skrev:Utregningen din er helt korrekt den. Siden den mekaniske energien er forandret med 64 J, må det ha blitt gjort et arbeid på 64 J. Strekning har ingenting med saken å gjøre, men kjenner man strekningen kan man f.eks. finne ut hvor stor gjennomsnittskraft som ble brukt osv.
Så bra, har nettopp begynt med dette kapittelet i Fysikk 1
tresko
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 05/07-2013 00:06

Aha, tror jeg henger med nå. I og med at det er en rettlinja bevegelse hvor vi har en startfart som er større enn 0 så vil arbeidet som summen av kreftene gjør være lik endringen i den kinetiske energien?
I og med at [tex]{V=0}[/tex] så vil vi få [tex]{-1/2*2*8^2}[/tex] som gir -64J?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Stemmer. Glemte å nevne det ovenfor hansslang, men det blir negativt fortegn som du sier.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
tresko
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 05/07-2013 00:06

Beklager at jeg spør så mye, men leser fysikk faget alene og har ingen andre å spørre. Vil bare sjekke om jeg har forstått dette riktig.
I spørsmålet så må det være en kraft som gir legemet farten 8 m/s og dermed den kinetiske energien på 64 J i retning øst? Så når det totale arbeidet blir -64J så er det en kraft som virker i vest retning på legemet som gjør et arbeid på 128J?
Er dette riktig tenkt?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Nei, kraften gjør bare et arbeid på 64 J, og virker som du sier i mot bevegelsesretningen til objektet. Hvis kraften hadde gjort et arbeid på 128 J så ville objektet fått en ny fart på 8 m/s i motsatt retning.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Svar