Kjemi, enkelt spørsmål

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Jegtrengervissthjelp

Hvis to C-atomer går sammen, så danner de en kovalent binding....
Det jeg gjør er å gange 4 med 2 = 8 bindinger har jeg, men jeg trenger 16. 16:8=2. Det betyr at man har en dobbeltbinding? Men så tegner jeg, og hvis vi da har en dobbeltbinding så får jeg opp at hvert C-atom bare har 5 elektron i ytterste skall, og det kan jo ikke stemme!? Uff, har aldri helt fått inn dette her, ennå det er så enkelt.. :roll:
dopetastic
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 30/12-2014 15:00

Jeg er litt usikker på om jeg forstod spørsmålet riktig, men skal prøve å forklare :)

C-atomet har 6 elektroner i det ytterste skallet når det står alene. Som du vet, har det lyst til å opnå 8 elektroner i det ytterste skallet for å oppfylle oktettregelen.

Ettersom begge C-atomene mangler 2 elektroner for å få oppfylt oktettregelen, bidrar de begge med to elektroner hver. Da får vi en dobbeltbinding, som du selv sa. Nå har begge C-atomene 6 elektroner hver, + 2 som de låner fra det andre C-atomet. Altså tilsammen åtte.

Dersom du tegner en elektronprikkmodell av molekylet, er det veldig lett å se :)
Svar