Vanskeligheter med oppgavetekst

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
CamrenH95
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 07/08-2014 21:18
Sted: Narvik

Heisann.
Jeg har en oppgave (i Statistikk) der jeg har litt problemer med oppgaveteksten.

Oppgaven er kort og godt:
2 spiller et terningspill (krigspill) der en er forsvarer og andre er angriper.
De kaster 2 terninger hver, og terningene sorteres etter antall øyne. Altså Angripers høyeste tall A1 og vil gå mot F1 som er forsvares høyeste tall, og A2 vil gå imot F2.
Her kaster de da begge terningene sine samtidig.

Har regnet ut litt forskjellig, og senere i oppgaven dukker opp "problemet" mitt.
"Reglene i spillet er slik at forsvarende spiller kan velge å benytte kun en terning, og dermed kun risikere å tape en i stede for to armèer."
Skal så finne ut om det vil "lønne seg" å bytte til en terning eller ikke (men dette er et mer spesifikt og er ikke her problemet ligger).

Spørsmålet mitt er om han kaster terningen bare en gang og må få et høyere tall enn det høyeste angriper før, eller om forsvarer kaster samme terningen to ganger?

Det jeg mener er at hver terning skal sees som en "armè". Altså forsvarer velger å benytte seg kun av en armè til å sloss for seg. Da vil jo han først prøve og overvinne den ene angripers armè (A1), og hvis han vinner den kampen kjemper han så et "nytt slag" imot den andre (A2) . Altså han kaster en terning, og hvis han vinner første kamp så kan han prøve seg på neste. Hvis han taper, så taper han bare denne ene "armèen".

De andre jeg har diskutert med har gjort dette på en annen måte, og gått ut ifra at forsvarer kaster en terning og det kun èn gang. Altså at F1 må kjempe imot "både" A1 og A2. F.eks A1 = 5 og A2 = 2, så må F1 få 5 eller 6 (forsvarer vinner hvis han får samme antall øyne som angriper) for å vinne, og vil vinne over begge "samtidig". Dette mener jeg er feil, fordi da blir det som at èn armè kjemper 2 armèer samtidig.

Hvilken av tilfellene er rett?
madfro

Hei!

Dette minner jo veldig om Risk :)
Og reglene der er slik at forsvarende part kan velge å kun kjempe med 1 terning,
men da må han/hun kjempe mot begge terningene til angriperen.

Vil tro at det er slike regler som er tiltenkt, selv om det ikke er spesifisert i oppgaveteksten,
men dersom du argumenterer slik du gjør her, så ville jeg sagt at også du har riktig! :)
CamrenH95
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 07/08-2014 21:18
Sted: Narvik

Heisann.
Ja, fikk beskjed i ettertid at det var riskinspirert, men som en som ikke har spilt risk på altfor lenge, så misstolket jeg oppgave :?
Pytt pytt. Sånn er det :p
Svar