Protolyse av salt og gassar i vatn

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Krissy
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 11/02-2015 19:57

Har ei oppgave jeg ikke får helt til. Håper noen kan forklare meg hvordan jeg går frem for å løse denne oppgava.

Oppgave 1:
Kva for ein pH-verdi (a-e) passar med kva for eit stoff (1-5) når stoffet er løyst i vatn

a) 3
b) 6
c) 9
d) 12
e) 14

1. NH3 (aq)
2. NaOH (aq)
3. NaHCO3 (aq)
4. NH4Cl (aq)
5. Ch3COOH (aq)

Fasiten er a - 5 c - 3 e - 2
b - 4 d - 1

Skjønner ikke hvordan jeg kan gå frem for å finne pH-verdien til hvert enkelt stoff her.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Krissy skrev:Har ei oppgave jeg ikke får helt til. Håper noen kan forklare meg hvordan jeg går frem for å løse denne oppgava.Oppgave 1:Kva for ein pH-verdi (a-e) passar med kva for eit stoff (1-5) når stoffet er løyst i vatn
a) 3b) 6c) 9 d) 1e) 14 1. NH3 (aq)2. NaOH (aq)3. NaHCO3 (aq) 4. NH4Cl (aq) 5. Ch3COOH (aq)
Fasiten er a - 5 c - 3 e - 2
b - 4 d - 1
Skjønner ikke hvordan jeg kan gå frem for å finne pH-verdien til hvert enkelt stoff her.
a) svak syre, pH = 3

b) svakere syre, svakere enn a)
her må du sjekke [tex]K_a[/tex]

c) svak base, eller amfolytt der [tex]K_b>K_a[/tex]

d) svak base
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

for å regne pH-verdi må du ha [tex]K_a[/tex] og [tex]K_b[/tex] samt konsentrasjonen til hver syre, base og salt
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Krissy
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 11/02-2015 19:57

Janhaa skrev:for å regne pH-verdi må du ha [tex]K_a[/tex] og [tex]K_b[/tex] samt konsentrasjonen til hver syre, base og salt
Åh, det visste jeg ikke! Tusen takk :)
Svar