Fysikk kap. Arbeid og energi

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Romstofftid
Cayley
Cayley
Innlegg: 60
Registrert: 07/03-2015 08:14

Hei igjen :D
Jeg har en oppgave jeg lurer på hvordan jeg løser. Jeg er helt blank, mulig det har blitt mye fysikk i dag...
Et legeme på 12 kg ligger først i ro. Deretter blir det i 4,0 s påvirket av en kraftsum på 30 N.
Hva er sluttfarten og arbeidet utført på legemet?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Du kan finne akselerasjonen til legemet. Ser du hvordan?
Når du har funnet denne må du se på bevegelseslikningene om det er noen som inneholder akselerasjon, tid, startfart og sluttfart.

For å finne arbeidet kan du se på definisjonen av arbeid. Hva mangler du for å regne ut dette og kan du klare å finne det?
Romstofftid
Cayley
Cayley
Innlegg: 60
Registrert: 07/03-2015 08:14

Lektorn skrev:Du kan finne akselerasjonen til legemet. Ser du hvordan?
Når du har funnet denne må du se på bevegelseslikningene om det er noen som inneholder akselerasjon, tid, startfart og sluttfart.

For å finne arbeidet kan du se på definisjonen av arbeid. Hva mangler du for å regne ut dette og kan du klare å finne det?
Tusen takk for svar! Jeg har et annet spm. ang. innstillingene på Casio fx-9860GII. Den ser ut til å ikke være innstilt på DEG, da f.eks Sin53 blir 0,39 og ikke 0,79. Hvordan fikser jeg dette?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Setup (Shift + Menu) - Degrees - velg DEG i stedet for RAD.
Romstofftid
Cayley
Cayley
Innlegg: 60
Registrert: 07/03-2015 08:14

Lektorn skrev:Setup (Shift + Menu) - Degrees - velg DEG i stedet for RAD.
Tusen takk igjen!

Ang. sist spm. finner a lett via Newtons 2. lov, men arbeidet mitt blir 1,2kJ og ikke 0,6 kJ som skal være korrekt svar. Jeg brukte W=F*s der strekninga var 10*4, da v=10m/s. Hva er det jeg gjør feil her?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Farten er vel ikke 10 m/s i 4 sekunder?
Romstofftid
Cayley
Cayley
Innlegg: 60
Registrert: 07/03-2015 08:14

Lektorn skrev:Farten er vel ikke 10 m/s i 4 sekunder?
Åh herregud, nå gir jeg meg for i dag. Skal selvfølgelig bruke bevgelseslikning og finne s. Hehe :?
Svar