Kjemi 2 (Veldig raskt og enkelt) - Redoksberegning

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Hei, driver og øver til heldagsprøve i kjemi. Kort fortalt, jeg skriver ikke inn oppgaveteksten for dette har bare å gjøre med en liten detalj.

I oppgaven skal jeg beregne den teoretisk største massen som kan avsettes på en elektrode.
Poenget er at jeg har stoffmengden av elektronene, og skal finne stoffmengden av kobber.

[tex]Cu^{2+}(aq)+2e^{-}\rightarrow Cu(s)[/tex]

Vi har at 2 mol elektroner <==> 1 mol kobber
Her tenker jeg jo at i beregningene skal jeg sette:

n(Cu) = 2*n(elektroner)

I løsningsforslaget står det derimot n(e) : n(Cu) = 2:1
og at n(Cu) = 0.5 * n(elektroner)

Hvorfor stemmer det siste, og ikke at vi skal gange stoffmengden av elektroner med 2 for å få stoffmengden av kobber?

Veldig forvirret. :S
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Noen?
lorgikken

ThomasSkas skrev:Noen?
Hvis du ser på reaksjonslikningen din så sier den at 2 mol elektroner + cu+ svarer til 1 mol cu (solid). Dermed står det riktig som i fasiten, du har bare tenkt "verkert"
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

lorgikken skrev:
ThomasSkas skrev:Noen?
Hvis du ser på reaksjonslikningen din så sier den at 2 mol elektroner + cu+ svarer til 1 mol cu (solid). Dermed står det riktig som i fasiten, du har bare tenkt "verkert"
Det du skrev der sier jo seg selv?
Jeg har satt opp molforholdet.
lorgikken

ThomasSkas skrev:
lorgikken skrev:
ThomasSkas skrev:Noen?
Hvis du ser på reaksjonslikningen din så sier den at 2 mol elektroner + cu+ svarer til 1 mol cu (solid). Dermed står det riktig som i fasiten, du har bare tenkt "verkert"
Det du skrev der sier jo seg selv?
Jeg har satt opp molforholdet.
Det sier ikke seg selv, du skal ikkje tenke at det er en matematisk likning med (=) likhetstegn mellom, dette er kjemi og da må du betrakte likningen som et "system" (kommer ikkje på noe bedre ord) for å forklare det. Ikkje tenk at det på høyre og venstre side er likt.
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

hehe, det vet jeg :P
Men det jeg tenker er, jo at molforholdene skal tenkes på ekvivalente?
Med det mener jeg at f. eks ut fra en reaksjonslikning skal vi se at x mol av stoff A svarer til y mol av stoff B.
lorgikken

ThomasSkas skrev:hehe, det vet jeg :P
Men det jeg tenker er, jo at molforholdene skal tenkes på ekvivalente?
Med det mener jeg at f. eks ut fra en reaksjonslikning skal vi se at x mol av stoff A svarer til y mol av stoff B.
Det vil dermed si?.....

Jo, du skal balansere den for så å bruke mol mengder!
Svar