Elektrokjemi spenning

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Elektrokjemi

Hei alle sammen, jeg har et spørsmål i elektrokjemi angående spenningsrekka.

Har spenning noe å si hvor fort en spontan reaksjon går?
Altså, la oss si et batteri har en netto spenning på 1.10v og et annet på 1.50 v

Vil batteri II (1.50v) gå raskere enn batteri I? Og hva annet enn at reaksjoen er spontan forteller spenningen oss?

Er det også mulig å regne ut hvor fort noe korrodere?
Tusen takk for svar =)
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Er dette kjemi 2, eller vesentlig høyere kurs? :)
elektrokjemi

Kjemi 2
ThomasSkas skrev:Er dette kjemi 2, eller vesentlig høyere kurs? :)
Kjemi 2 :)
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Elektrokjemi skrev:Hei alle sammen, jeg har et spørsmål i elektrokjemi angående spenningsrekka.

Har spenning noe å si hvor fort en spontan reaksjon går?
Altså, la oss si et batteri har en netto spenning på 1.10v og et annet på 1.50 v

Vil batteri II (1.50v) gå raskere enn batteri I? Og hva annet enn at reaksjoen er spontan forteller spenningen oss?

Er det også mulig å regne ut hvor fort noe korrodere?
Tusen takk for svar =)
Jeg så du svarte under, og kjemi 2 er et fag jeg har nå i VG3, så jeg skal prøve å svare så godt jeg kan.

Hvis du f. eks sammenlikner en galvanisk celle med en elektrolysecelle. Hvis du regner du cellepotensialet for hver av dem , vil du få en positiv spenning for den galvaniske cellen, og negativ spenning for elektrolysecellen. Da vet du helt sikkert at reaksjonen i elektrolysecellen ikke vil gå, med mindre du setter inn en spenningskilde som tilfører elektrisk spenning i elektrolysecellen som er litt større enn det negative cellepotensialet. Dersom el. cellen utsettes for altfor stor spenning, vil det kunne føre til at andre biprodukter som du ikke vil ha blir dannet. Sånn sett vil jeg nok si at spenningen har en del å si for hvor fort en spontan reaksjon går. Dersom cellepotensialet i en gitt reaksjon er på, la oss si 0.62 V, ja da vil nok denne går litt fortere enn en på 0.21 V.

Hva annet enn at reaksjonen er spontan forteller spenningen oss? Jo, selve definisjonen av elektrisk spenning er arbeid som blir utført/ladning. Desto større el. energi kilden tilfører, desto større blir spenningen.

Å regne ut hvor fort noe korroderer, er jeg usikker på, går sikkert an, men jeg har ikke vært borte i det i kjemi 2. Du vet at korrosjon er oksidasjon av faste metaller til deres ioner, rett og slett at de blir gnagd i stykker. F. eks når jern ruster. Jeg kan tenke meg at ved å regne ut cellepotensialet for en spontan reaksjon mellom jern, og f. eks fluor, vil gi deg et stort tall sammenliknet med andre reaksjoner hvor jern blir oksidert. Vi vet at jo kraftigere oksidasjonsmiddel vi bruker (Fluor er kraftigst) desto fortere vil nok oksidasjonen skje, så sånn sett kan du tenke slik hvis du vil finne ut hvor fort noe korroderer, tror jeg da. Det virker fornuftig, men det er flere her på forumet som vet de perfekte svarene, Janhaa blant andre.
Svar