Ohm's lov og R = U/I

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Hadde en oppgave på heldagsprøven der jeg skulle vise at en lampe på 55W hadde motstanden 2,6 Ohm. Spenningen er 12V

Jeg bruker da formelen P = UI, erstatter i med U/R, og får P=[tex]\frac{U^{2}}{R}[/tex]. Jeg bytter da om P og R og får [tex]R = \frac{U^{2}}{P}[/tex]
. Setter videre inn tallene og får R=144/55 = 2.6 Ohm.

Videre spør oppgaven om hva jeg må anta. Jeg tenkte meg ikke noe særlig om under prøven, men etter å ha tenkt litt på det, antok jeg at motstanden måtte være Ohmsk, div. være konstant. Men jeg har nå fått mine mistanker om at den neppe er Ohmsk, og jeg lurer da på om hva som stemmer?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Man antar, som du sier, at lampen er ohmsk. Det er en god tilnærmelse, for vanlige glødelamper er så og si ohmske.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Wut, Heldagsprøve i fysikk 1? Hvorfor hadde dere det, når det er et muntlig fag ? :D
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Vet ikke helt, men vi hadde en HD med flervalgsoppgaver på del ' + en annen oppgave der man måtte regne noe, også en del 2 med ulike regneoppgaver. Det er vel noen med at vi er 30 elever, og det er enklere å avholde en skriftlig tentamen kontra 30 muntlige høringer.
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Fysikkmann97 skrev:Vet ikke helt, men vi hadde en HD med flervalgsoppgaver på del ' + en annen oppgave der man måtte regne noe, også en del 2 med ulike regneoppgaver. Det er vel noen med at vi er 30 elever, og det er enklere å avholde en skriftlig tentamen kontra 30 muntlige høringer.
Hmm, skjønner. Vi var over 20 stk i fjor, og vi hadde aldri noen muntlige prøver heller. Bare skriftlige prøver på 1.5 time, altså enøktprøver.
Svar