Kloss på skråplan

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
lorgikken

Hei

To klosser som er forbundet med en lett snor, glir nedover et skråplan. Den nederste klossen har dobbelt så stor masse som den øverste, altså den nederste har masse 2m og den øverste m. Vi ser bort fra friksjon.

Spm er hva snordraget blir?

Jeg har kommet fram til at denne blir 2mgsin (alpha)

Kan noen bekrefte om dette er riktig, hvis ikkje, kan du komme med rett svar?
lorgikken

Nå som vi er på'n:
En kule med tyngde 200 N henger i ro i to lette snorer S1 og S2. Hva vet vi om snorkreftene som virker på kula fra snorene?
A. Kraften fra S1 er lik kraften fra S2, og begge er mindre enn 100 N.
B. Kraften fra S1 er lik kraften fra S2, og begge er større enn 100 N.
C. Kraften fra S1 er større enn kraften fra S2, og begge er mindre enn 100 N.
D. Kraften fra S1 er mindre enn kraften fra S2, og begge er større enn 100 N.

Jeg mener at a A er riktig, fordi kreftene er lik hverandre og de avhenger av vinkelen alpha, som gjør jeg lander på det alternativet.
Norm
Cayley
Cayley
Innlegg: 89
Registrert: 16/12-2014 22:41
Sted: NTNU

Uten friksjon mellom klossene og skråplanet vil jeg tro at snordraget er lik null. Antakelsen min er da hentet fra at akselerasjonen av et legme i fritt fall i et tyngdefelt ikke avhenger av massen. Riktignok virker det større krefter på mer massive legemer, men akselerasjonen avhenger bare av avstanden til nullpunktet i tyngdefeltet. Siden det antas ingen friksjon, er dette mer eller mindre et fritt-fall problem bare med en vinkelkomponent av tyngekraften. Antakelsene mine er riktignok sterkt forenklet, så du vil kanskje dobbeltsjekke et eller annet sted.

I forbindelse med den andre oppgaven, vil jeg tro at det fulgte en figur med? Hvordan snorene henger i forhold til kreftene som virker på kula, vil avgjøre hvor mye strekkraft de blir utsatt for.
[tex]i \cdot i \cdot i \cdot i = i \cdot i \cdot (-1) = (-1) \cdot (-1) = 1[/tex]
Svar