Retning magnetisk kraft, uenig med fasit

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
lorgikken

Hei
Denne oppgaven dreier seg om hvilken retning den magnetiske kraften peker mot i bildet under:

Bilde
Prøv denne hvis ikkje den ovenfor ikkje vises: http://i60.tinypic.com/23jiek8.jpg

Jeg mener at retningen på kraften f skal være rett oppover, men fasit sier at den skal være rett nedover, kan noen væresåsnill og bekrefte om jeg eller fasit har rett?
Norm
Cayley
Cayley
Innlegg: 89
Registrert: 16/12-2014 22:41
Sted: NTNU

Det avhenger av i hvilken retning hastigheten [tex]v[/tex] peker. [tex]F_{mag} = v \times B \implies B = F_{mag} \times v \implies v = B \times F_{mag}[/tex] og [tex]F_{mag} = - B \times v[/tex], siden kryssproduktet er såkalt anti-kommutativt. Dessuen betyr et kryss 'inn i arket', og bueskytermålet 'ut av arket', så vidt jeg vet.
[tex]i \cdot i \cdot i \cdot i = i \cdot i \cdot (-1) = (-1) \cdot (-1) = 1[/tex]
lorgikken

Norm skrev:Det avhenger av i hvilken retning hastigheten [tex]v[/tex] peker. [tex]F_{mag} = v \times B \implies B = F_{mag} \times v \implies v = B \times F_{mag}[/tex] og [tex]F_{mag} = - B \times v[/tex], siden kryssproduktet er såkalt anti-kommutativt. Dessuen betyr et kryss 'inn i arket', og bueskytermålet 'ut av arket', så vidt jeg vet.
Ja det er riktig at kryss betyr inn og bueskyttermål ut av papiret som i dette tilfellet, men oppgaven sier ikkje noe om hastigheten, så derfor utifra de to opplysningene B og L, konkluderer jeg med at den må peke rett oppover, kan du bekrefte om det er riktig? (høyrehåndsregel fys2)
Norm
Cayley
Cayley
Innlegg: 89
Registrert: 16/12-2014 22:41
Sted: NTNU

Hvis jeg antar at [tex]v[/tex] er i retning vertikalt oppover i figuren, får jeg at [tex]F_{mag}[/tex] peker ut av arket. Hvis jeg antar at [tex]v[/tex] peker vertikalt nedover i figuren, får jeg at [tex]v[/tex] peker inn i arket. Antakelsene min bygger da på at [tex]v[/tex] står normalt på [tex]B[/tex], uansett retning. Hvis det ikke er 90 grader mellom [tex]v[/tex] og [tex]B[/tex], har ikke det noe så si, bare at størrelsen på [tex]F_{mag}[/tex] blir mindre. Det kan være nyttig å huske på at når man skal finne retning på felt som er gitt av et kryssprodukt av typen [tex]a \times b[/tex] så velger man å dreie høyrehånda i retning [tex]a[/tex] til [tex]b[/tex] som gir minst vinkel. Feltet peker da i retning av tommelen.
[tex]i \cdot i \cdot i \cdot i = i \cdot i \cdot (-1) = (-1) \cdot (-1) = 1[/tex]
Svar