FYSIKK 1 HJELP :(

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
SOFIEKVALLEN

håper noe kan pliss hjelpe meg med dette oppgåven her altså, sliter veldig med det. har prøvde å tenke med for ikke til :(





En lysdiode sender ut rødt lys med bølgelengde 710 nm. Hva er da energigapet mellom ledningsbåndet og valensbåndet i halvlederen?



fasiten svarer: 2,80*10^19 J




TUSEN TUSEN TAKK FOR HJELPEN OM NOEN VIL HJELPE MEG!!!
hansslang
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 25/11-2014 13:05

Dette kan du enkelt løse ved hjelp av formler du har lært tidligere, og alt du trenger for disse formlene er å vite lyshastigheten og bølgelengden til lyset. Formlene jeg tenker på er
[tex]c=f\lambda[/tex], der [tex]c[/tex] er lyshastigheten, [tex]\lambda[/tex] er lysets bølgelengde og [tex]f[/tex] er frekvensen til lyset. Den andre formelen er [tex]E=hf[/tex], der [tex]h=6,63\cdot10^{-34}Js[/tex] er Plancks konstant.
kjetilfysikk123

En lysdiode sender ut rødt lys med bølgelengde 710 nm. Hva er da energigapet mellom ledningsbåndet og valensbåndet i halvlederen?

fasiten svarer: 2,80*10^19 J

Hei! Bør ikke fasiten være 2,80 * 10 ^-19 J?

I så fall må du bruke disse formlene :)

c=f*λ

For å regne ut frekvensen som du skal bruke i neste formel for å regne ut energigpet (E_g) ;)

E_g=h*f
Svar