Fysikk 2 med S-matte

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Hei, har fått seks i standpunkt i fysikk 1, og har med det besluttet å gå videre til fysikk 2. "Problemet" mitt nå er bare det at jeg ikke har R-matte og vet at man i fysikk 2 bruker en del vektorer, samt integrasjon som man kommer til før i fysikk 2 enn R2? Er det vanskelig å lære seg de tingene som kreves i fysikk 2 utover S2-pensum?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Min erfaring i Fysikk 2 var at det ikke er så veldig mye bruk av vektorer og integrasjon. Det dukket som du sier opp i fysikken før vi kom til det i matten. Integrasjon ble mest brukt i fysikklæreboka for å vise hvordan man får forskjellige formler, men ble ikke så ofte brukt når man jobbet med oppgaver. Det samme gjelder i grunn vektorer; fysikk 2 handler mye om bevegelse i flere retninger samtidig, men det kan man fint forstå uten å formalisere det med vektorer. Det kan være at dette vil variere litt med lærer og lærebok da, men jeg tror du klarer deg greit uten R2.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
lorgikken

Vektormannen skrev:Min erfaring i Fysikk 2 var at det ikke er så veldig mye bruk av vektorer og integrasjon. Det dukket som du sier opp i fysikken før vi kom til det i matten. Integrasjon ble mest brukt i fysikklæreboka for å vise hvordan man får forskjellige formler, men ble ikke så ofte brukt når man jobbet med oppgaver. Det samme gjelder i grunn vektorer; fysikk 2 handler mye om bevegelse i flere retninger samtidig, men det kan man fint forstå uten å formalisere det med vektorer. Det kan være at dette vil variere litt med lærer og lærebok da, men jeg tror du klarer deg greit uten R2.
Det er absolutt nødvendig med r1 kunnskaper for å forstå fysikken i vg3, store deler av pensum går ut på at man forstår vektorer og kan anvende det i å løse ulike problemstillinger.
euklid
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 95
Registrert: 26/03-2005 03:24

Fysikkmann97 skrev:Hei, har fått seks i standpunkt i fysikk 1, og har med det besluttet å gå videre til fysikk 2. "Problemet" mitt nå er bare det at jeg ikke har R-matte og vet at man i fysikk 2 bruker en del vektorer, samt integrasjon som man kommer til før i fysikk 2 enn R2? Er det vanskelig å lære seg de tingene som kreves i fysikk 2 utover S2-pensum?
Gratulerer med standpunkt seks i fysikk 1! Flott at du velger fysikk 2.

Kanskje du heller bør svare på følgende spørsmål: Har du tenkt å studere fysikk etter vgs?
Hvis svaret ditt er ja, velg R2. F.eks. integrasjonen du lærer i S2 er minimal i forhold til den du vil trenge senere. Differensiallikninger i R2 er nært knyttet opp til fysikk. Er et kompetansemål om Newtons lover og slikt i R2. Det vil være dumt å ikke ha matematiske forkunnskaper hvis du velger å studere mer fysikk etter vgs.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Jeg har S1 i år, også 6er der. Om jeg skal ha R2 må jeg vel også ha R1? Tror fysikklæreren min sa vi skulle ha noen leksjoner om integrasjon, vektorer og muligens noe mer iallefall. Jeg kan velge vekk fysikk 2, imotsetning til enkelte andre i klassen min. Men jeg har regnet meg frem til at en firer i fysikk 2 er bedre enn en sekser i ett SSØ-fag. Og jeg tror muligheten min for en firer i fysikk 2 er større enn en femmer i ett SSØ-fag, som jeg kunne ha valgt.
euklid
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 95
Registrert: 26/03-2005 03:24

Fysikkmann97 skrev:Jeg har S1 i år, også 6er der. Om jeg skal ha R2 må jeg vel også ha R1? Tror fysikklæreren min sa vi skulle ha noen leksjoner om integrasjon, vektorer og muligens noe mer iallefall. Jeg kan velge vekk fysikk 2, imotsetning til enkelte andre i klassen min. Men jeg har regnet meg frem til at en firer i fysikk 2 er bedre enn en sekser i ett SSØ-fag. Og jeg tror muligheten min for en firer i fysikk 2 er større enn en femmer i ett SSØ-fag, som jeg kunne ha valgt.
Vet ikke om det er mulig for deg å ta R2, men jeg håper du har en mulighet. Prat med en rådgiver på skolen din. De kjenner disse reglene.

Ja, du kommer til å lære litt matematikk i fysikk 2. Mest sannsynligvis vil du lære akkurat nok for akkurat fysikk 2. Spørsmålet som gjenstår er hvilke planer du har etter vgs. I det lange løp vil du tjene på å tilpasse fagene dine mot studier etter vgs.

Har du tenkt å studere fysikk etter videregående skole? Kunne du f.eks. tenke deg å bli ingeniør eller fysiker?
Eller heller du mer mot økonomi og/eller samfunnsøkonomi?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Jeg vet ikke helt hva jeg skal velge etter vgs, men jeg har tenkt på både ingeniør, fysiker og samfunnsøkonom. Akkurat heller jeg litt mer mot samfunnsøkonom enn de to andre. Snittet mitt gjorde jeg ganske dårlig ved å skaffe meg firer i både 1T og Samfunnsfag. 1T har jeg planer om å erstatte med 1P i år, mens samfunnsfag hadde kunne vært sannsynlig dette halvåret, om jeg hadde meldt meg opp før nyttår -_-.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Fysikkmann97 skrev:Jeg vet ikke helt hva jeg skal velge etter vgs, men jeg har tenkt på både ingeniør, fysiker og samfunnsøkonom. Akkurat heller jeg litt mer mot samfunnsøkonom enn de to andre. Snittet mitt gjorde jeg ganske dårlig ved å skaffe meg firer i både 1T og Samfunnsfag. 1T har jeg planer om å erstatte med 1P i år, mens samfunnsfag hadde kunne vært sannsynlig dette halvåret, om jeg hadde meldt meg opp før nyttår -_-.


Jeg ville råde deg til å ta 1T på nytt. Det at du har 6'er i S1 forteller meg litt om mulighetene til å gjøre det bra i 1T. Jeg vet ikke om du trenger noen leksjoner i 1P for å få en 6'er? Det er vell noe nytt fra ungdomskolematte? På min skole (jeg går i VG1), har jeg hørt av rådgiver at det er 2 stk som har fysikk 2 med S2-matte, og dem sliter veldig (lærerene passer på dem ekstra nøye). Men hvis du er målbevvist kan du klare absolutt alt (jeg gikk opp 4 karakterer i matematikk) Det at du fikk 6 i fysikk 1, forteller også noe om forutsetninger. Jeg ville gått får fysikk 2, fordi du høres målbevvist ut! :D lykke til!
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Svar